The New York Times

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning
The New York Times
logotyp
beskrivning Nationell dagstidning
utgivare New York Times Company
huvudkontor New York City
Första upplagan 18 september 1851
grundare Henry J. Raymond &
George Jones
Publiceringsfrekvens Måndag till söndag
Såld upplaga Mån. - fre.: 483.701 (2019)
Sön.: 1 085 700 (2016) exemplar
( December 2016
Topp 10 amerikanska dagstidningar )
Chefredaktör Dean Baquet
redaktör AG Sulzberger
webblänk nytimes.com
www.nytimes3xbfgragh.onion - Lök service , endast nås via Tor nätverket .
Artikelarkiv 1851-1922; 1981 ff.
ISSN (tryck)
ISSN (online)
CODEN NYTIA

New York Times ( NYT ) är en inflytelserik nationell amerikansk dagstidning publicerad i New York City av New York Times Company.

New York Times Company är noterat på S&P 500 aktieindex. Det publicerar totalt över 30 tryckta medier. I slutet av 2016 hade New York Times en upplaga på 571 500 på vardagar och 1 085 700 på helger. År 2019 hade veckoplatsen sjunkit till 483 701 exemplar. Med för närvarande 1 250 redaktioner har företaget den största tidningsredaktionen i USA. [1] Utgivaren har varit Arthur Gregg "AG" Sulzberger sedan den 1 januari 2018; [2] Chefredaktör sedan maj 2014 Dean Baquet . [3] NYT är tidningen med flest Pulitzer -priser (117) och tidningen med flest online -läsare (över 30 miljoner webbplatsbesök per månad 2010) [4] i USA.

Företags utveckling

Utdrag ur en annons i New York Times från 1895
NYT 29 juli 1914 utgåva
NYT 29 juni 1914 utgåva

New York Times början

New York Times grundades som "The New-York Daily Times" 1851 av Henry J. Raymond och George Jones ; den första upplagan dök upp den 18 september 1851. Innan dess var Raymond i flera år en nära medarbetare till Horace Greeley , som redigerade New York Tribune . Grundarnas avsikt var att erbjuda ett annat seriöst alternativ till de luriga tidningarna som dominerade New York på den tiden. New York Times blev känd mellan 1860 och 1870 genom sin chefredaktör vid den tiden, John Swinton . [5] Adolph Ochs (1858–1935) tog över tidningen 1896. Under honom fick tidningen internationell räckvidd och erkännande. Den nuvarande ägaren till New York Times, New York Times Company, har dominerats av flera Ochs ättlingar till denna dag (2016).

Ochs bytte tidningens titel till "New York Times" och skapade sin paroll "Alla nyheter som passar att skriva ut". Detta går hand i hand med självbilden av NYT som en "tidning för rekord" - som en tidning med noggrann och omfattande rapportering. I allmänhet är NYT en pålitlig källa till nyheter. Din redaktionella inriktning vid tolkning av händelser anses vara liberal; New York Times sysselsätter dock kommentatorer från alla större politiska riktningar i USA.

New York Times Magazine har dykt upp som ett söndagstidningstillägg sedan september 1896. I oktober 1896 började New York Times också publicera ett veckotillägg som publicerade bokrecensioner och nu heter The New York Times Book Review .

Modernisering från 1969

Under redaktionen under AM Rosenthal från 1969 till 1988 moderniserades New York Times (NYT) grundläggande i redaktionella termer. Rosenthal utökade NY Times med nya dagliga avsnitt, "sektionerna", nämligen "SportsMonday", "Science Times" på tisdagen, "Living -sektionen" på onsdagen, "Home -sektionen" på torsdagen och "Weekend" på fredagen. Dessutom läste allmänheten många söndagstillägg om ämnen affär, resor, nöjesspel, fritidsaktiviteter, utbildning, mode, hälsa och andra under helgen. Under denna tid blomstrade reklamverksamheten; total NYT -försäljning nominellt sjufaldigades under de sjutton åren från 1969 (238 miljoner dollar) till 1986 (1,6 miljarder dollar). [6] Rosenthal uppmärksammade vanligtvis en separering av kommentarer och rapportering, varigenom NYT borde vara "rak". Aktuell diversifiering blev förebild för amerikanska och utländska dagstidningar. År 1997 ägde en omdesign rum där NYTimes, ofta kallad Grey Lady , fick färgfoton på förstasidan för första gången, långt efter de flesta andra tidningar. [7]

I juni 1971 publicerade New York Times en första del av Pentagon -tidningarna som Daniel Ellsberg hade läckt ut till tidningen. Den federala regeringen erhöll ett interimistiskt beslut från en tingsrätt som förbjöd ytterligare publicering. Rättegången gick till USA: s högsta domstol , som fattade ett landmärkebeslut om tryckfrihet i samband med den första ändringen av USA: s konstitution . Domstolen slog fast att pressfriheten förbjuder regeringen att anta ett tidigare förbud mot publicering enligt spionagelagen om inte regeringen visar att publiceringen skulle "allvarlig och irreparabel" skada för allmänheten skulle innebära. [Åttonde]

Publikationen väckte en världsomfattande sensation och bidrog till det ökade avvisandet av Vietnamkriget i den amerikanska allmänheten. [9]

Utvecklingen efter 2000

Tillsammans med Washington Post publicerade NYT International Herald Tribune , som publiceras över hela världen. Den 30 december 2002 tog NYT över aktierna i Washington Post och har varit den enda redaktören för "Tribune" sedan dess.

NYT: s image som en pålitlig nyhetskälla skakades i mars 2003 när det blev känt att dess reporter Jayson Blair inte hade forskat i många artiklar på platsen och helt enkelt hade uppfunnit några av dem. Chefredaktör Howell Raines och chefredaktör Gerald Boyd avgick. NYT meddelade att det skulle se över sina publiceringsmetoder. Raines efterträdare som chefredaktör var sedan länge NYT-redaktör och chef Bill Keller .

Maktkamp med Morgan Stanley (2006-2008)

I april 2006 meddelade Hassan Elmasry, portföljförvaltaren för investeringsbanken Morgan Stanley, att han skulle bryta inflytandet från familjen Sulzberger. För detta ändamål allierade han sig med mediainvesteraren Bruce Sherman, vars "Fund Private Capital Management" hade den största andelen i Times Company vid den tiden med 15 procent. 7,15 procents aktier i Morgan Stanley tillkom. Denna krigsförklaring föregicks av arg kritik från Vita huset och USA: s republikaner [10] om det försiktiga tillbakadragandet av NYT -stödet för det allt mer kontroversiella Irak -kriget . [11] [12] Elmasry kritiserade NYT för att ha två aktieslag, nämligen B -aktier med full rösträtt för familjens åtta förvaltare och färre röstande A -aktier för institutionella investerare. Enligt fondförvaltaren Elmasrys uppfattning skulle en förändring av tillsynsnämnden vara nödvändig på NYT, eftersom NYT saknar ekonomiska skäl. Detta påstående motverkades av drastiska besparingsåtgärder inom tryckområdet och en större utgift vad gäller innehåll. Dessutom har publiceringsfamiljerna Wall Street Journal och Washington Post använt samma process för att behålla kontrollen över sina startups, och det är hela tidningsindustrin som har kämpat med fallande upplag och sjunkande reklamintäkter i åratal. [13] I februari 2007 tog familjen Sulzberger sina pengar på Morgan Stanley.

Trycket från huvudägarna gjorde sitt jobb: New York Times Company höjde utdelningar, sålde olönsamma lokala tv -kanaler och sänkte ledningslönerna. I maj 2007 sålde NYT Co sina tv -stationer för 575 miljoner dollar för att betala av sin skuld. Dessutom bör 250 positioner minskas före april 2008 och pappersformatet för NYT bör minskas. Detta resulterade i sin tur i en minskning av alla meddelanden med fem procent. [14]

Den 17 oktober 2007 meddelades att Morgan Stanley sålt hela sin andel i New York Times Company till tidigare okända investerare. [15] Detta avslutade maktkampen för samhället till förmån för familjen Sulzberger. En investeringsrådgivare från Mediatech Capital Partners LLC bekräftade att Elmasry också agerade på uppdrag av andra inflytelserika intressenter. [16] Under det tredje kvartalet 2007 kunde företaget för första gången på länge rapportera en liten vinstökning. Annonsverksamheten växte med elva procent och upplagan av NYT med fyra procent, onlineavdelningen noterade 26 procent mer försäljning. [17] [18]

Efter att Morgan Stanley -aktierna sålts upprepades hotscenariot för förlagsfamiljen Ochs Sulzberger. Hedgefondförvaltaren Scott Galloway, [19] majoritetsägare i fonden "Firebrand Partners", köpte NYT -aktier tillsammans med Philip Falcones -fonden "Harbinger Capital". I mitten av februari 2008 ökade de sin andel till 14,3 miljoner aktier eller 9,96 procent [20] och fördubblade sin andel i slutet av mars 2008 till 19,8 procent. [21] Inledningsvis insisterade de två aktieägarna inte längre på en formell avstängning av familjen Ochs Sulzberger, även om det borde vara möjligt för dem att bli åsidosatt av fyra styrelseledamöter när det gäller innehåll. Den 18 mars 2008 kom båda parter överens om att välja Scott Galloway (* 1965) och James Kohlberg, son till Jerome Kohlberg, Jr. , medgrundare av investeringsbolaget Kohlberg Kravis Roberts , som ytterligare styrelseledamöter. [22] I princip är en majoritet av icke-familjeägare omöjlig och utgivaren Arthur Ochs Sulzberger Jr. gjorde det klart att kvalitetsjournalistik inte vill offra kortsiktiga vinstintressen . [23]

Effekterna av den ekonomiska krisen 2009

Bankkrisen 2007 och lågkonjunkturen 2009 drabbade också New York Times på grund av lägre annonsintäkter. Den 19 januari 2009 meddelade New York Times Company att den mexikanska miljardären Carlos Slim investerar ytterligare 250 miljoner dollar i New York Times. Slim får en årlig ränta på lite mer än 14 procent. I september 2008 hade han redan köpt en andel på 6,9 procent i tidningsförlaget. NYT emitterade 15,9 miljoner aktier, som förfaller 2015 och sedan också kan konverteras till publiceringsaktier, vilket skulle motsvara ytterligare cirka elva procent. I gengäld förväntar Slim ingen täckning av sina kontroversiella affärsmetoder, som media misstänkte. [24] Ett redaktionellt inflytande Slims är, enligt Janet L. Robinson , inte anslutet, VD för NYT Co .. Faktum är att NYT fortsatte att kritiskt rapportera om Carlos Slim. [25] [26]

Företaget hade likviditetsproblem på grund av sjunkande reklamintäkter och utgången av en kreditlinje på 400 miljoner dollar i maj 2009 och igen 2011, och en skuld på totalt 1,1 miljarder dollar. [24] För att minska skulden diskuterades andra försäljningar, till exempel andelen i Boston Red Sox basebollag eller en försäljning av New York Times Building , som nyligen upptogs 2007, vilket skulle kunna ta in cirka 225 miljoner dollar. År 2009 sänkte förlaget den årliga utdelningen på 34,5 miljoner dollar (29,4 miljoner euro), som fram till dess var den främsta inkomstkällan för förlagsfamiljen Ochs Sulzberger. [28] Dessutom såldes företagsflygplanet. [29]

I ett memo från 26 mars 2009 meddelade New York Times Co. (Arthur Ochs Sulzberger Jr. och Janet L. Robinson) en lönesänkning med fem procent till sina anställda från och med april 2009. [30] De fick också tio dagars ledighet utan lön det året. Samma dag meddelade chefredaktören att 100 redaktörer från ekonomiska avdelningen avskedades. [31]

Den 4 april 2009 publicerade Boston Globes förstasida en begäran från sitt förlag, NYT Co., om att spara 20 miljoner dollar i slutet av månaden. Underlåtenhet att göra det skulle leda till förluster på 85 miljoner dollar i slutet av 2009 och tidningen hotade med livet. [32] Boston Globe är en av de mest respekterade dagstidningarna i USA. [33]

Redaktionen minskade med 80 anställda (från 1330 till 1250) 2008 och med 100 anställda 2009. Efter det var det fortfarande den största tidningsredaktören i USA; nästa mindre konkurrenter hade då cirka 750 redaktioner. [1]

Sommaren 2011 avgick chefredaktören Bill Keller och ersattes av chefredaktören Jill Abramson , som blev den första kvinnan som ledde NYT: s redaktion. Förutom åtstramningsåtgärderna kännetecknades Kellers tjänstgöring främst av sökandet efter en onlinestrategi. I början av december 2011 avskedade Sulzberger Janet Robinson, som ledde NYT Company som VD sedan 2003. Under hennes tid hade företaget tappat cirka 80 procent av sitt marknadsvärde. Mot slutet av sitt jobb hade Robinson igen höjt en betalvägg framför webbplatsen mot den uttalade viljan från chefen för onlineutgåvan. Uppsägningen av Robinsons var förknippad med en avgångsvederlag på 24 miljoner dollar (20 miljoner euro), vilket motsvarade hälften av 2011 års vinst. Omkring 20 miljoner av dessa avtalades. Resterande 4,5 miljoner, som utformades som ett konsultavtal för tiden efter deras avresa, väckte en het debatt bland aktieägare och journalistförbundet. [34]

I slutet av december 2011 meddelade New York Times försäljningen av 16 små regionala tidningar i södra USA. Tidningarna, med 430 000 exemplar dagligen, utgjorde 11 procent av den totala försäljningen på 2,4 miljarder amerikanska dollar 2010. De såldes till det amerikanska företaget Halifax Media Holdings för 143 miljoner dollar. Detta hjälper New York Times "att fortsätta omvandlingen till ett digitalt och multimediaorienterat företag" , så Arthur Ochs Sulzberger Jr. [35] [36]

Företaget har sedan dess letts av Sulzberger som ordförande i tillsynsstyrelsen för NYT Company och samtidigt utgivare av New York Times, bredvid honom är hans kusin Michael Golden, som driver företagets enda återstående tidning, Boston Globe . Företagsledningens struktur har inte förenklats sedan aktierna och lokaltidningarna demonterades, så att den anses vara överdimensionerad för de återstående företagen. År 2012 återvände tidningen till lönsamhet. [37]

I augusti 2013 sålde Times Boston Globe tillsammans med tillhörande lokala tidningar, webbplatsen och marknadsföringsbolaget Globe Direct till Boston -entreprenören John W. Henry . Försäljningspriset var 70 miljoner dollar, en bråkdel av de 1,1 miljarder dollar som Times betalade för Globen 1993. [38] Eftersom New York Times Company behöll Boston Globe -pensionsutbetalningarna i kontraktet, som uppskattas till cirka 110 miljoner dollar, betalar NYT slutligen 40 miljoner dollar för att sälja Globen. [39]

I maj 2014 fick chefredaktören Jill Abramson sparken. Under de tre år hon var chef för redaktionen lyckades hon driva tidningen utan större omvälvningar och även stabilisera nätverksamheten. Som anledning till uppsägningen efter den relativt korta tiden på tre år namngav utgivaren Arthur Sulzberger Jr. hennes personliga uppträdande och hur hon hanterade redaktionen. [40] Avskedandet väckte en debatt om huruvida kvinnors beteende bedömdes annorlunda än mäns. [41] Under hennes ledning fick NYT åtta Pulitzer Awards, ökade intäkter i strid med branschtrender och ökade marknadsvärdet långt över genomsnittet för S&P 500 Index. [42] Som efterträdare för den första kvinnliga redaktören blandades med den tidigare ledande redaktören Dean Baquet den första svarta redaktören beställda.

I början av 2015 utnyttjade Carlos Slim sin option på lånet 2009 och förvärvade cirka 11 procent av New York Times för 101,1 miljoner dollar, ungefär hälften av marknadsvärdet. Slim äger alltså 16,8 procent av företaget och är den största externa aktieägaren. Företaget avser att använda intäkterna från verksamheten för att köpa tillbaka sina egna aktier . [43]

Ökat fokus på digitalt innehåll och forskning

I februari 2015 anpassade chefredaktören Dean Baquet de redaktionella processerna främst till den digitala upplagan. I stället för det dagliga redaktionella mötet, som har kallats Page One Meeting i årtionden eftersom ämnena för sida en av följande dag bestämdes där, har den centrala redaktionskonferensen sedan beslutat två gånger om dagen vilka ämnen som föredras digitalt. Tre till fyra egenskapade produktioner, inga nyheter, belyses via sociala medier och föredragen placering i NYT Now- appen och på webbplatsen. Eftermiddagskonferensen bestämmer också layouten för sida ett för följande dag; men detta är inte längre i förgrunden. [44]

Michael Golden kommer att avsluta sin långsiktiga tjänst som "vice ordförande" i NYT i slutet av 2016. [45] Arthur Gregg Sulzberger (* 1980), son till Arthur Ochs Sulzberger Jr., utsågs till "ställföreträdare" i oktober 2016. [46] [47]

USA: s president Donald Trump , vald 2016, kritiserade upprepade gånger NYT och förutspådde konkurs inom tre år under valkampanjen. "Vår cirkulation ökar. Varje gång han rasar ökar vår cirkulation. Bra för affärer. Egentligen hjälper han oss ofrivilligt", sa krönikören Jim Rutenberg 2017 om Trumps attacker. Som svar skapade tidningen en Washington -undersökningspool på 5 miljoner dollar. En liknande utveckling kunde observeras i den konkurrerande tidningen Washington Post . [48]

Organisatoriskt reagerade Times på mediekrisen med en radikal koncentration på journalistikens kärnverksamhet. Holdingbolaget och förlaget har sålt praktiskt taget alla externa investeringar sedan omkring 2010 och å andra sidan förvärvat små projekt som kunde erbjuda specialjournalistiska erbjudanden. I motsats till branschutvecklingen ökade antalet journalister i Times till 1700 i slutet av 2019. Detta är det klart största teamet av alla medier världen över och med ett uppskattat antal hel- och deltidsjournalister i USA på 20 000 till 38 000, en massiv andel av den totala filialen. Dessutom har Times råd att betala rimliga löner. Reportrar kommer att få en startlön på $ 104 600 i början av 2020. Denna koncentration och den resulterande ökningen av abonnenter och läsare gynnade också börsen. I slutet av 2019 var förlagets värde tre gånger lägre än 2014. Det innebär att medel kommer att finnas tillgängliga för att köpa Serial, en konkurrent som är specialiserad på poddsändningar, 2020 för att utöka utbudet av ljudformat. På grund av Times starka ställning talar andra medier redan om faran för ett journalistiskt monopol i USA i början av 2020. [49]

Aktuella ekonomiska siffror

NYT meddelar en återhämtning i reklambranschen under andra kvartalet 2021. På grund av den motvilliga försäljningen 2020 har kvartalsvinsten fördubblats jämfört med föregående år - till 73,3 miljoner amerikanska dollar. 142 000 prenumeranter lades till enbart digitala erbjudanden, 77 000 av dem för nyhetsprodukter och 65 000 för matlagning och spelprodukter. Sammantaget ökade antalet prenumeranter i alla kanaler med 22 procent jämfört med föregående år. Totalt hade NYT 7,9 miljoner betalande abonnenter i slutet av juni, varav 7,1 miljoner från digitala produkter. Det totala antalet betalade kunder i alla digitala och tryckta kanaler förväntas stiga till 8,5 miljoner i slutet av 2021. [50]

Inriktning och kontrovers

Den första stora undersökningen av objektiviteten i mediatäckningen, studien A Test of the News från 1920, ägnades åt New York Times och dess Rysslandsnyheter 1917 till 1920. Walter Lippmanns innehållsanalys kom fram till att framställningarna var grovt ensidiga och var partiella. Orsaken är att man inte uppfyller journalistiska standarder, till exempel genom att Times förlitar sig på "officiella leverantörer" av information. Det är ännu mer vilseledande att förlita sig på halvofficiella, anonyma uttalanden istället för officiell kommunikation. Journalister ska inte ha för nära band till politiken (se s. 41). Dessutom skulle inte ens en tidning som Times tillgodose behovet av lämpliga korrespondenter. (se s. 42) I kritiska tider bryts separationen mellan ledare och nyheter. Redaktörernas inställning till Rysslands politik påverkade nyheterna djupt och i uppenbar form. Nyheternas textdesign när det gäller accentuering och rubriker bestäms tydligt av andra standarder än professionella. Detta faktum är så uppenbart, så iögonfallande är inflytandet från redaktörernas partiskhet, att ”seriösa reformer kommer att behövas innan koden som har kränkts kan återställas”. (se s. 42) [51]

New York Times klassas till stor del som en vänsterliberal tidning i de stora medierna. [52] På den konservativa sidan anklagas NYT för att vara för lutande mot demokraterna. Enligt det konservativa omröstningsföretaget [53] Rasmussen Reports fann deras undersökning 2007 att 40 procent av de tillfrågade anser att tidningen föredrar liberaler; 11 procent ser de konservativa som föredragna och 20 procent ställer Times som neutralt mellan de två sidorna. [54] Enligt en analys av ekonomen Riccardo Puglisi på många artiklar som publicerades under valkampanjerna mellan 1946 och 1997 behandlar New York Times starkare ämnen där det demokratiska partiet uppfattas som mer kompetent ( medborgerliga rättigheter , hälso- och sjukvårdssystem) , arbete , social trygghet) om presidenten är republikan . Under antagandet, stöttat av opinionsundersökningar, att läsarnas politiska preferenser inte är relaterade till den nuvarande presidenten, är denna partisans inte efterfrågestyrd. [55]

Från den liberala till den vänsterliberala sidan ses bland annat den utrikespolitiska positioneringen kritiskt. År 1988 anklagade till exempel den liberala pressföreningen Fairness & Accuracy in Reporting Times för att anta Reagan -regeringarnas PR -strategi. Orsaken var att, enligt anklagelsen, spelade NYT ned kränkningarna av de mänskliga rättigheterna mot diktaturerna i Guatemala ( Guatemalas inbördeskrig ) och El Salvador , det vill säga av regeringar som stöds av den amerikanska regeringen. [56]

New York Times roll under andra världskriget är också kontroversiell än idag. År 2001 kritiserade den tidigare chefredaktören Max Frankel det faktum att Times var en av tidningarna som inte omfattade förintelsen i stor utsträckning för sent. Enligt Frankels anklagelse har Times således anslutit sig till strategin för de brittiska och amerikanska regeringarna, som fruktade och förkastade en invandringsvåg i händelse av att rädda dem som hotades av Förintelsen. Dessutom, enligt Frankels antagande, befarade redaktörerna att ämnet på grund av den utbredda antisemitismen vid den tiden kunde ha mött läsarnas missnöje. [57] New York Times image skadades ytterligare av det faktum att en av dess mest kända journalister, William L. Laurence , fick finansiering från USA: s krigsdepartement för sin täckning. [58]

Efter andra världskriget var New York Times en av de amerikanska medier som samarbetade närmast med CIA . New York Times redaktör Arthur Hays Sulzberger utfärdade en allmän regel för att hjälpa CIA när det är möjligt. Till exempel omfattade New York Times CIA -agenter i flera operationer. [59]

År 2004, på uppmaning av dess "Public Editor" (ett slags läsombudsmann ) Daniel Okrent, bad New York Times i två artiklar om ursäkt för att ha rapporterat före attacken 2003 mot Irak. [60] [61]

Under 2018 publicerade Times flera podcastserier Caliphate , som beskrev den påstådda terroristen Shehroze Chaudhrys syn på hans deltagande i Islamiska statens (IS) brott. Podden genererade mycket positiv uppmärksamhet, fick det prestigefyllda mediepriset Peabody Award och nominerades bland annat till Pulitzerpriset (alla priser drogs tillbaka efter att affären blev känd). I december 2020 avslöjade dock utredningar från den kanadensiska polisen att Chaudhry hade använt en falsk identitet, aldrig tillhört IS och att det mesta av podcastens innehåll hade tillverkats. Tidningen utfärdade en ursäkt, men ansvarig journalist, Rukmini Callimachi, stannade hos Times. [62] [63] [64] [65] [66]

I juni 2020 innehöll NYT: s opinionssida ett gästinlägg av den republikanska senatorn Tom Cotton med titeln "Send In The Troops", där Cotton använde militären för att bekämpa oroligheterna efter att George Floyd krävde. [67] Omkring åtta hundra NYT -anställda undertecknade sedan ett protestbrev mot publiceringen av kommentaren. Chefen för opinionsavdelningen James Bennet motiverade inledningsvis publiceringen av kommentaren med att det överensstämde med tidningens policy att erbjuda pluralism av åsikter . Som svar på protesterna meddelade han slutligen att han avgick. [68] Lite senare avgick också redaktören som hade anställts av Bennet, Bari Weiss. [69] [70] Weiss kritiserade sedan ideologiskt motiverad mobbning, en illiberal arbetsatmosfär och självcensur i ett öppet brev . [71] [72] [73]

New York Times anklagades för att avbryta kulturen 2021 när chefredaktör Dean Baquet uppmanade journalisten Donald McNeil Jr. att sluta för att ha använt ordet " nigger " som citat (för att kritisera rasistiskt språk) i en diskussion om rasism. [74] Samtidigt var tidningen för snabb avfyrning av journalisten Lauren Wolfe på grund av en Tweet om Joe Biden anklagade. [75] [76] En intern undersökning av tidningen i februari 2021 visade att nästan hälften av de anställda inte längre skulle uttrycka sin åsikt internt eller ha intrycket av att olika perspektiv inte längre önskas i tidningen - en betydande försämring av Jämfört med tidigare undersökningar. [77]

Redaktionell byggnad och utrustning

Huvudingången till det gamla förlaget (fram till 2007)
New York Times Building

Den 17 april 2007 började redaktionen flytta från förlagsbyggnaden (229 West 43rd Street), som öppnade 1913, till New York Times Tower , även på Times SquareManhattan . Den nya byggnaden är 319 meter hög, vilket gör den till en av de högsta byggnaderna i New York City . Es wurde vom Architekturbüro Renzo Piano konzipiert, von Fox & Fowle Architects erbaut und mit einem Atrium mit Birken und Moosgarten ausgestattet, um in der Mitte eine kontemplative Atmosphäre zu schaffen. Der äußeren Glasfassade ist ein Stahlgerüst mit tausenden horizontal montierten weißen Keramikröhren vorgesetzt, die die Sonneneinstrahlung reduzieren und eine schleierartige ästhetische Wirkung schaffen. Das Licht wird zudem über mechanisierte Fensterblenden und interne dimmbare Fluoreszenzleuchten gesteuert, um mit einem möglichst geringen Energieaufwand optimale Lichtverhältnisse herzustellen. Die Redaktion belegt nur die unteren 27 Etagen der insgesamt 52 Stockwerke, der Rest wird vermietet. Die Kosten des Gebäudes und des Umzugs beziffert man mit 850 Millionen Dollar.

Jeder Arbeitsplatz der Redakteure verfügt über Gigabit-Ethernet , ein IP-Telefon und ein integriertes Voice-E-Mail-Chat-System. Die Redaktionszentrale befindet sich in einem separaten Gebäude nebenan, erstreckt sich über drei Stockwerke und ist als High-Tech-Newsroom „für alle Plattformen“ konzipiert. Darum herum gruppieren sich weitere Online-Projekte wie der „City Room“, eine technisch anspruchsvolle Website für die New Yorker Kommunalpolitik, Nahverkehr, Justiz und Schulen, die Blogs, Fotos und Videos als Medien anbietet. Für den US-Präsidentschaftswahlkampf 2008 nahm man die Vorteile eines internen Politik- Wikis in Anspruch, was den Redakteuren als zentrales Informationsarchiv dienen sollte. Für diese Wahlen gaben die Herausgeber im Januar 2008 die Wahlempfehlung („endorsement“), Hillary Clinton [78] bei den Demokraten und John McCain bei den Republikanern zu wählen. [79] Vernichtend kritisiert wurde dagegen der frühere New Yorker Bürgermeister Rudy Giuliani unter anderem wegen seiner Versuche, aus der Tragödie des 11. September 2001 Kapital zu schlagen. [80]

Online-Ausgabe

Seit dem 2. April 2006 präsentiert sich die Website der „New York Times“ in einem behutsam angepassten Design . [81] [82] Video und Multimedia seien nun „fundamentale Bestandteile“ des Webauftritts. Im September 2005 wurden Teile der Site, die damals mit Ausnahme der Titelseite eine einmalige Anmeldung erforderte, unter dem Label Times Select vorübergehend kostenpflichtig, darunter auch die Beiträge führender Op-Ed -Autoren wie Thomas L. Friedman , Paul Krugman oder Maureen Dowd.

Im März 2005 zählte die Website der Times 555 Millionen Seitenabrufe . Anfang 2007 verzeichnete der Online-Auftritt der NYT 1,5 Millionen Besucher täglich (was durchschnittlich 10 bis 14 Seitenaufrufen je Besucher entspricht), das Blatt selbst hatte aber nur 1,1 Millionen Abonnenten. Verantwortliche stellten den Fortbestand der Druckausgabe in Frage. [83]

Am 17. September 2007 wurde angekündigt, alle Inhalte mit Ausnahme des Archivs aus der Zeit zwischen 1923 und 1986 wieder kostenfrei online zur Verfügung zu stellen. Man hoffe, dass dadurch die Werbeeinnahmen mehr als bei zahlenden Kunden ansteigen. Die Aussicht auf noch mehr Suchmaschinen-Treffer gab den Ausschlag für eine weitgehende Reduzierung der bezahlpflichtigen Inhalte. [84] [85] Times Select , der bezahlpflichtige Teil der Webpräsenz, wurde eingestellt.

Im Mai 2008 äußerten der NYT- CTO Marc Frons und Aron Pilhofer, Leiter der neuen Interactive Newsroom Technologies -Gruppe, dass sich das Internetangebot der Zeitung neuen Zugangsweisen öffnen werde. [86] Seit Oktober 2008 stellt die Zeitung den Online-Nutzern neue Programmierschnittstellen (API) zur Verfügung. Mit den APIs kann man zielgruppenspezifische Suchanfragen an das Artikelarchiv richten, das nun bis 1981 kostenfrei ist. Die API-Suchmasken können in die Internetseiten von anderen Nutzern eingebunden werden wie dies schon etwa mit Google und Google Maps möglich ist, diese Kombination wird auch mit dem neuen AnglizismusMashup “ bezeichnet. [87] Bisher wurden veröffentlicht: Best Sellers , ein API für Buchhändler oder Autoren, Congress , ein API über das Abstimmungsverhalten der Abgeordneten des amerikanischen Kongresses seit 1989, Filmkritiken (Movies Review), Wahlkampagnen und TimesPeople , ein API für Leser, die sich mit ihrer E-Mail-Adresse registrieren und freien Zugang zu Eilmeldungen, Rezensionen, Kleinanzeigen und Anderem erhalten. Die Neuerungen werden unter der Sonderseite Open bekanntgemacht und erklärt. [88] Für die Nutzer von Mobiltelefonen, Netbooks und anderen mobilen Geräten wird ein radikal vereinfachtes Seitendesign angeboten: mit dem „Skimmer“ (Querleser, Überflieger) kann man zwischen 15 Ressort-Seiten, der Homepage und der Empfehlungsliste mit einer einfachen Tastenkombination (shortcut) hin- und herwechseln und die Einleitungen verteilen sich auf maximal 19 kleinen Quadraten je Seite. [89] Mit dieser leichteren Zugänglichkeit zur Zeitung sollen eine neuartige Leserbindung aufgebaut und neue Leserkreise gewonnen werden.

2011 wurde bekanntgegeben, die Online-Ausgabe der Zeitung werde ab Ende März nur noch eingeschränkt frei lesbar. Nicht-Abonnenten hätten ab diesem Zeitpunkt nur noch Zugriff auf 20 Artikel je Monat. Danach würden sie dazu aufgefordert, ein Abonnement abzuschließen. Über Smartphones blieben die Top News -Meldungen weiterhin frei abrufbar. Auch für Artikel, die über soziale Netzwerke oder über Suchmaschinen zu finden seien, werde es keine Beschränkungen geben. [90] Die Zahl der freien Zugriffe wurde im April 2012 auf zehn pro Monat reduziert.

2013/14 erstellte ein Team unter der Führung von Arthur Gregg Sulzberger , dem Sohn des Herausgebers und sein designierter Nachfolger, einen 90-seitigen Bericht über den Zustand der Online-Ausgabe. Der Bericht leakte im Mai 2014 [91] und wurde zum Gegenstand ausführlicher Berichterstattung. Das Nieman Journalism Lab der Harvard University nannte den Text schonungslos offen und lobte die NYT; sie habe die Situation des Online-Mediums gründlich durchdacht. [92] Zu den Schlüsselergebnissen zählte die Bedeutung sozialer Medien als Zugang der Leser zu Artikeln der Times und der Anteil mobiler Abrufe. Weitere Aspekte sind die Zusammenarbeit zwischen Redaktion und Marketing, insbesondere für Marketing besonderer Artikel in sozialen Medien, die Nutzung der Archivbestände des NYT seit 1851, aber auch die Ausrichtung von Personalentscheidungen an den Bedürfnissen der Online-Redaktion. Das Nieman Lab kam zum Schluss:

„So viel der digitalen Arbeit in der New York Times ist so gut, trotz all der Hindernisse, die hier beschrieben werden. Denk dir diese Barrieren weg und stell dir vor, was sie erreichen könnten. [92]

Die Umsetzung der Empfehlungen zeigt sich in der Entwicklung und Förderungen der Mobile App NYT Now und der zunehmenden Ausrichtung der Redaktionsprozesse an der digitalen Publikation.

Seit Oktober 2017 ist die Website auch im Darknet als sogenannter Hidden Service mithilfe des Anonymisierungs-Netzwerks Tor abrufbar. [93]

Im Juni 2020 führte Alexa die Website nytimes.com auf Platz 25 der beliebtesten Websites in den Vereinigten Staaten. [94]

Internationale Kooperationen

Anfang des 21. Jahrhunderts begann die New York Times mit anderen internationalen Zeitungen zu kooperieren und eigene Inhalte als deren Beilage zu verbreiten. Zwischen 2004 und 2017 wurde in der Süddeutschen Zeitung zunächst jeden Montag, später jeden Freitag die Beilage The New York Times International Weekly beigelegt. Das englischsprachige Supplement wurde in einer exklusiven Kooperation der SZ mit der New York Times für den deutschsprachigen Raum zusammengestellt. Die verbreitete Auflage lag beim Start bei fast 430.000 Exemplare. [95]

Die New York Times International Weekly erscheint auch in der La Repubblica , dem spanischen El Pais , dem französischen Le Monde und im britischen Daily Telegraph . Die Beilage ist Teil eines europäischen Anzeigennetzwerkes. Neben den genannten Partnerzeitungen und der New York Times gehört zu ihm auch die NYT-Tochter International Herald Tribune .

Deutschland

In Deutschland ist im stationären Zeitschriftenhandel die International Edition der NYT erhältlich. Gedruckt werden die Exemplare von VRM in Rüsselsheim am Main. [96] Die internationalen Ausgaben haben einen Umfang von 16 Seiten und erscheinen an sechs Tagen in der Woche. [97] Die Ressorts lauten: Page Two, World, Business, Opinion, Science, Sports, Culture und Living.

Die NYT war 2020 in Deutschland die meistzitierte ausländische Zeitung und nach dem Magazin Der Spiegel das Medium, welches am zweithäufigsten von anderen deutschen Publikationen zitiert wurde. [98]

Parodie

Am 23. Oktober 1978 und am 12. November 2008 erschienen Parodien der NYT .

Die New York Times selbst enthüllte im Jahr 2020, wie sie 1978 während eines Streiks einmal stilgerecht parodiert wurde – hieran beteiligt waren auch Mitarbeiter des eigenen Hauses. Dabei wurden der Name und das Motto der Zeitung um das Wort „Not“ erweitert, sie hieß Not The New York Times , und das Motto lautete: All the News Not Fit to Print (Alle Nachrichten, die nicht zum Druck geeignet sind). [99]

2008 betrug die Auflage der Parodie 1,2 Millionen Exemplare und umfasste 14 Seiten. [100] Das NYT-Motto wurde in All the news we hope to print umgeändert und als Ausgabedatum der kommende Nationalfeiertag , 4. Juli 2009, angegeben. Positive, doch fiktive Meldungen wie etwa über das Ende des Irakkrieges wurden flankiert mit Großanzeigen von Öl-Konzernen, die dieses Kriegsende als vernünftig begrüßten. [101] Weiterhin wurde die Schließung des umstrittenen US-Gefangenenlagers Guantánamo Bay auf Kuba bekannt gegeben und eine Anklage des scheidenden US-Präsidenten George W. Bush wegen Hochverrats . [102] Als Herausgeber bekannte sich eine Arbeitsgruppe von rund 30 Kriegsgegnern, Menschenrechtsaktivisten und Umweltschützern wie der NGO United for Peace and Justice , der Anti-Advertising Agency und der globalisierungskritischen Aktionskünstler -Gruppe The Yes Men . [101] Zur Begründung dieser Aktion gab man an, die Wahlversprechen des gerade gewählten Präsidenten Barack Obama sichern zu wollen. [103] Die Ausführung beanspruchte etwa ein halbes Jahr Vorbereitung, darunter sollen auch Redakteure der NY Times beteiligt gewesen sein, die Aktion wurde durch Spenden in Höhe von 100.000 US-Dollar finanziert. [104] Die Unternehmenssprecherin kündigte an, auf rechtliche Schritte zu verzichten, erstattete jedoch zehn Tage später Anzeige gegen die Initiatoren.

Persönlichkeiten

Herausgeber

Chefredakteure

Dokumentarfilme

Literatur

  • Gay Talese : The Kingdom and the Power. World Publishing Company, New York Clevel 1969. ISBN 0-8446-6284-4 .
  • Harrison E. Salisbury: Without fear or favor: The New York times and its times . Times Books, New York City 1980, ISBN 0-8129-0885-6 .
  • Stefan W. Elfenbein: The New York Times. Macht und Mythos eines Mediums . Fischer Taschenbuch, Frankfurt am Main 1996, ISBN 3-596-13219-3 .
  • Alex S. Jones , Susan E. Tifft: The Trust – The Private and Powerful Family Behind The New York Times. Little Brown, Boston 1999; Back Bay Books, Boston 2000, ISBN 0-316-83631-1 .
  • John Hess : My Times: A Memoir of Dissent. Seven Stories Press, 2003. ISBN 1-58322-604-4 , ISBN 1-58322-622-2 .
  • Seth Mnookin : Hard News. The Scandals at The New York Times and Their Meaning for American Media. Random House, New York 2004, ISBN 1-4000-6244-6 .
  • Matthew Pressman: On Press: The Liberal Values That Shaped the News. Harvard University Press, Cambridge 2018, ISBN 978-0-674-97665-8 .
  • Jill Abramson : Merchants of Truth: The Business of News and the Fight for Facts. Simon & Schuster, New York 2019, ISBN 978-1-5011-2320-7 , S. 62–81, 182–224, 370–402 (= Kapitel 3 , 7 und 12 ).

Weblinks

Commons : The New York Times – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. a b ‚New York Times' streicht 100 Newsjobs – von 1250 . In: Der Standard , 21. Oktober 2009, S. 32.
  2. a b Frank Herrmann: Arthur Gregg Sulzberger wird Herausgeber der New York Times. In: Badische Zeitung . 16. Dezember 2017, abgerufen am 17. Dezember 2017 .
  3. Pressemitteilung der New York Times vom 14. Mai 2014 .
  4. Russell Adams: New York Times Prepares Plan to Charge for Online Reading. In: The Wall Street Journal . 24. Januar 2011, abgerufen am 6. Januar 2012 (englisch).
  5. John Swinton (1829–1901). Nachruf: The New York Times, 16. Dezember 1901 .
  6. Robert D. McFadden: AM Rosenthal, Editor of The Times, Dies at 84 . In: New York Times , 11. Mai 2006.
  7. AdAge: GRAY LADY OF NEWSPAPERS READY FOR INFUSION OF COLOR: 'NY TIMES' ADDS 2 SECTIONS AS IT SHEDS ITS B&W TRADITION , 8. September 1997.
  8. justitia.com:403 US 713 , 30. Juni 1971.
  9. : Mitchell K. Hall: Vietnam War: Antiwar Movement. In derselbe (Hrsg.): Opposition to War: An Encyclopedia of US Peace and Antiwar Movements. ABC-Clio, Santa Barbara 2018, ISBN 978-1-4408-4518-5 , S. 674–682; hier: S. 681.
  10. Florian Güßgen: Die Regierung will Reporter einschüchtern ( Memento vom 15. Januar 2010 im Internet Archive ). In: stern , 13. Januar 2007.
  11. From The Editors. The Times and Iraq . In: New York Times , 26. Mai 2004.
  12. Daniel Okrent: The Public Editor; Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction? In: New York Times , 30. Mai 2004 ( Cookies aktivieren).
  13. „New York Times“-Eigner bestrafen Morgan Stanley . ( Memento vom 1. April 2007 im Internet Archive ) In: Financial Times Deutschland , 6. Februar 2007.
  14. Marc Pitzke : New York Times: Umzug in eine ungewisse Zukunft . In: Spiegel Online – Kultur , 15. April 2007.
  15. Andrew Ross Sorkin: Morgan Stanley Sells New York Times Stake . In: New York Times , 17. Oktober 2007.
  16. Leon Lazaroff, Jeff Kearns: Morgan Stanley Sells Entire New York Times Stake (Update3) ( Memento vom 7. Januar 2014 im Internet Archive ). In: Bloomberg LP , 17. Oktober 2007.
  17. „New York Times“ steigert Gewinn. Höhere Werbeeinnahmen – Reinerlös im abgelaufenen Quartal bei 13,4 Mio. Dollar . In: Der Standard , 23. Oktober 2007.
  18. New York Times kann im vierten Quartal Gewinn ausweisen . In: FinanzNachrichten.de , 31. Januar 2008.
  19. Frank Hornig: Barbaren vorm Bollwerk . In: Der Spiegel . Nr.   10 , 2008, S.   128–130 (online ).
  20. Marc Pitzke: Finanzinvestoren stürzen sich auf US-Blätter . In: Spiegel Online – Wirtschaft , 13. Februar 2008.
  21. Harbinger boosts stake in New York Times – filing . In: Reuters , 28. März 2008.
  22. Personalien des Tages . ( Memento vom 19. März 2008 im Internet Archive ) In: Financial Times Deutschland , 18. März 2008.
  23. Stephen Foley: Hedge funds seek to shake up board of the New York Times . In: The Independent , 29. Januar 2008.
  24. a b Carsten Knop, Michael Psotta: Herr Slim und die New York Times . In: FAZ , 20. Januar 2009.
  25. Marc Lacey: Carlos Slim Helú: The Reticent Media Baron . In: New York Times , 15. Februar 2009
  26. Wortkarger Baron. Wie die „New York Times“ über ihren Geldgeber berichtet. In: sueddeutsche.de. Süddeutsche Zeitung, 17. Februar 2009, archiviert vom Original am 13. September 2012 ; abgerufen am 15. August 2017 .
  27. „Mexikanische Hilfe für die ‚New York Times'“ , Deutsche Welle , 20. Januar 2009.
  28. Qualitätsjournalismus. „New York Times“ kippt Dividende . ( Memento vom 4. August 2012 im Webarchiv archive.today ) In: Financial Times Deutschland , 20. Februar 2009.
  29. Henry Blodget: „New York Times Forced To Sell Its Jet (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 12. März 2009.
  30. „New York Times Pay Cut Memo (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 26. März 2009.
  31. „Layoffs At New York Times (NYT)“ , Silicon Alley Insider, 26. März 2009.
  32. Robert Gavin and Robert Weisman: Times Co. threatens to shut Globe; seeks $20m in cuts from unions . In: The Boston Globe , 4. April 2009.
  33. Thorsten Dörting: Hilferuf auf Seite eins , Spiegel Online, 5. April 2009.
  34. Joe Hagan: A New York Times Whodunit , NY Magazin, 26. Mai 2012.
  35. Kupilas, Bernd: «New York Times» verkauft 16 Regionalzeitungen bei tagesanzeiger.ch, 28. Dezember 2011 (abgerufen am 28. Dezember 2011).
  36. Kupilas, Bernd: Neuausrichtung: New York Times verkauft Regionalzeitungen bei handelsblatt.com, 28. Dezember 2011 (abgerufen am 28. Dezember 2011).
  37. Meldung auf FAZ.NET vom 7. Februar 2013 , abgerufen am 8. Februar 2013.
  38. Traditionsblatt verramscht: „New York Times“ verkauft „Boston Globe“ , Spiegel Online, 3. August 2013.
  39. When You Account For Pensions, The Boston Globe Sold For Negative $40 Million . In: Slate , 3. August 2013.
  40. Spiegel online: Personalwechsel bei der „New York Times“: Redaktionsschluss für Chefredakteurin Abramson , 15. Mai 2014.
  41. The Atlantic : Jill Abramson and the 'Narrow Band' of Acceptable Female Behavior , 14. Mai 2014.
  42. vox.com: The Jill Abramson-era New York Times was a business success , 14. Mai 2014.
  43. Spiegel online: US-Traditionszeitung: Milliardär Slim wird größter Aktionär der „New York Times“ , 15. Januar 2015.
  44. Benjamin Mullin: Dean Baquet: NYT will retire 'system of pitching stories for the print Page 1′ ( Memento vom 20. Februar 2015 im Internet Archive ). In: Poynter, 19. Februar 2015.
  45. nytimes.com 31. Oktober 2016: Michael Golden, Vice Chairman of Times Co., to Retire .
  46. 19. Oktober 2016: New York Times Names AG Sulzberger Deputy Publisher .
  47. nytimes / James Barron: AG Sulzberger: Leading Change at The New York Times as Journalism Evolves .
  48. USA – Medien stemmen sich gegen Trumps Propaganda-Maschine . In: Deutschlandfunk . ( deutschlandfunk.de [abgerufen am 12. Februar 2017]).
  49. ben Smith: Why the Success of The New York Times May Be Bad News for Journalism . New York Times, 1. März 2020. Im print: Ben Smith: Why the Success of The Times May Be Bad News for Journalism , New York Times vom 2. März 2020, Sektion B, S. 1 der New York City Ausgabe.
  50. Edmund Lee: The New York Times Reaches 8 Million Subscriptions . In: The New York Times . 4. August 2021, ISSN 0362-4331 ( nytimes.com [abgerufen am 11. August 2021]).
  51. A Test of the News - by Charles Merz and Walter Lippmann . 8. August 1920 ( archive.org [abgerufen am 25. Dezember 2019]).
  52. Beispiel: Findings on 9/11 split US press , BBC , 17. Juni 2004.
  53. Bryan Walsh: Has 'Climategate' Been Overblown? . In: Time , 7. Dezember 2009. Abgerufen am 6. Januar 2012.  
  54. New York Times, Washington Post, and Local Newspapers Seen as Having Liberal Bias . Rasmussen Reports. 15. Juli 2007. Archiviert vom Original am 7. März 2008. Abgerufen am 16. September 2008.
  55. Riccardo Puglisi (2011): Being The New York Times: the Political Behaviour of a Newspaper , The BE Journal of Economic Analysis & Policy, Bd. 11, Nr. 1, Artikel 20 ( Memento vom 29. April 2011 im Internet Archive ).
  56. Questionnaire for The New York Times on Its Central America Coverage . Fairness and Accuracy in Reporting. Januar/Februar 1988. Abgerufen am 6. Januar 2012.
  57. Max Frankel : Turning Away From the Holocaust . In: The New York Times , 14. November 2001. Abgerufen am 6. Januar 2012.  
  58. Amy Goodman und David Goodman: The Hiroshima Cover-Up ( Memento vom 26. März 2014 im Internet Archive ). In: The Baltimore Sun , 5. August 2005.
  59. Carl Bernstein: The CIA and the Media , Rolling Stone Magazine, 20. Oktober 1977 .
  60. From the Editors: The Times and Iraq . 26. Mai 2004. Abgerufen am 1. November 2014.
  61. Daniel Okrent: Weapons of Mass Destruction? Or Mass Distraction? . 30. Mai 2004. Abgerufen am 1. November 2014.
  62. Dean Baquet: An examination of Caliphate. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  63. Marc Tracy, Katie Robertson, Tiffany Hsu: New York Times Says 'Caliphate' Podcast Fell Short of Standards. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  64. Mark Mazzetti, Ian Austen, Graham Bowley, Malachy Browne: A Riveting ISIS Story, Told in a Times Podcast, Falls Apart. In: New York Times. 18. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 (englisch).
  65. Hätte es diesen Podcast nie geben dürfen? In: Deutschlandfunk Kultur . 16. Januar 2021, abgerufen am 4. März 2021 .
  66. Hochstapler in »Caliphate«-Podcast - »New York Times« büßt auch Pulitzer-Nominierung ein. In: Der Spiegel . 23. Dezember 2020, abgerufen am 4. März 2021 .
  67. Tom Cotton: Tom Cotton: Send In the Troops. New York Times, 3. Juni 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 (englisch).
  68. Meinungschef kündigt nach Gastbeitrag. FAZ, 8. Juni 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  69. Axel Weidemann: Ein Forum für alle? FAZ, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  70. Willi Winkler: Flucht einer selbsternannten "Zentristin". Süddeutsche Zeitung, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  71. Bari Weiss: Resignation letter , abgerufen am 19. Juli 2020
  72. Bari Weiss: „New York Times“-Kollegen nannten mich Nazi und Rassistin. Die Welt, 15. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  73. Kolumnistin kündigt wegen „antiliberaler Stimmung“. Deutschlandfunk Kultur, 16. Juli 2020, abgerufen am 19. Juli 2020 .
  74. René Pfister: Wie die »New York Times« zu einem Haus der Angst wurde. In: DER SPIEGEL. Abgerufen am 21. Februar 2021 .
  75. Adam Gabbatt: New York Times fires editor targeted by rightwing critics over Biden tweet. In: The Guardian . 25. Januar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  76. Anya van Wagtendonk: Did the New York Times fire an editor over a tweet? The Lauren Wolfe controversy, explained. In: Vox . 26. Januar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  77. New York Times Staff Survey Shows Nearly Half Don't Think 'Free Exchange Of Views' Welcome. In: Forbes . 13. Februar 2021, abgerufen am 23. Februar 2021 .
  78. „Editorial. Primary Choices: Hillary Clinton“ , New York Times, 25. Januar 2008, ( Cookie -Annahme erforderlich).
  79. „Editorial. Primary Choices: John McCain“ , New York Times, 25. Januar 2008, (Cookie-Annahme erforderlich).
  80. New York Times: Großes Lob für die Kandidatin Hillary Clinton . In: Die Welt , 25. Januar 2008.
  81. Leonard M. Apcar: A Letter to Our Readers , Statement der NYT zum modernisierten Webauftritt, 2. April 2006.
  82. Guided Tour des neuen Webauftritts.
  83. Eytan Avriel: Arthur Sulzberger, on life in the Internet age ( Memento vom 1. Oktober 2007 im Internet Archive ). In: Haaretz . 6. Februar 2007.
  84. Richard Pérez-Peña: Times to Stop Charging for Parts of Its Web Site . In: The New York Times Online . 18. September 2007.
  85. Konrad Lischka: Strategiewechsel. „New York Times“ macht Web-Archiv kostenlos. In: Spiegel Online . 18. September 2007.
  86. John Musser: The New York Times API: All the News That's Fit to Mix , ProgrammableWeb.com, 10. Juni 2008.
  87. Holger Schmidt: New York Times und die Revolution im Internet . In: FAZ.NET . 18. Februar 2009.
  88. Open , NYT.
  89. Article Skimmer ( Memento des Originals vom 25. Februar 2009 im Internet Archive ) Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis. @1 @2 Vorlage:Webachiv/IABot/prototype.nytimes.com , NYT.
  90. Arthur Ochs Sulzberger Jr.: A Letter to Our Readers About Digital Subscriptions. In: nytimes.com . 17. März 2011, abgerufen am 17. März 2011.
  91. Scribd: NYT Innovation Report 2014 .
  92. a b niemanlab: The leaked New York Times innovation report is one of the key documents of this media age. 15. Mai 2014.
  93. Runa Sandvik: The New York Times is Now Available as a Tor Onion Service . In: Times Open . 27. Oktober 2017 ( nytimes.com [abgerufen am 10. Dezember 2017]).
  94. nytimes.com Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic - Alexa . In: alexa.com . Abgerufen am 2. Juni 2020.
  95. Süddeutsche Zeitung kooperiert mit New York Times. Abgerufen am 20. September 2016 .
  96. The New York Times International Edition. 13. Januar 2021, S. 1.
  97. The New York Times International Edition. 13. Januar 2021, S. 10.
  98. Marc Bartl: Exklusiv: Die meistzitierten Medien des Jahres 2020. In: Kress.de. 7. Januar 2021, abgerufen am 14. Januar 2021.
  99. https://www.sueddeutsche.de/medien/new-york-times-die-stadtneurotiker-1.4869937
  100. Falsche ‚New York Times' verkündet Ende der Kriege in Irak und Afghanistan , Spiegel Online, 13. November 2008 (mit Video).
  101. a b „Polit-Parodie: Fake-‚New York Times' besiegelt Irakkrieg“ ( Memento vom 16. Januar 2013 im Internet Archive ) , netzeitung , 13. November 2008.
  102. Online- und Printausgabe der fiktiven New York Times-Ausgabe.
  103. „Prank NY Times: ‚All the news we hope to print'“ , Associated Press / USA Today , 12. November 2008.
  104. Gerti Schoen: „Die gefälschte New York Times. Aktion der Politkunstgruppe ‚Yes Men' zum Ende der Ära Bush“ , Deutschlandfunk , 13. November 2008.
  105. Page One - Inside The New York Times. Go Inside the Newsroom. In: takepart.com. Abgerufen am 20. April 2021 (englisch, Offizielle Website zum Film).
  106. Stephanie Rebonati:Grosses Medienkino . In: medienwoche.ch vom 22. Dezember 2011.