Sky Limited

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning
Sky Limited - Ett Comcast -företag

logotyp
juridiskt dokument aktiebolag
ÄR I GB0001411924
grundande 1990
Sittplats London , Storbritannien Storbritannien Storbritannien
förvaltning Storbritannien Storbritannien Jeremy Darroch ( VD )
Antal anställda 27 060 (2015) [1]
omsättning 15,2 miljarder euro (2017) [2]
Gren media
Hemsida www.skygroup.sky

En parabolisk antenn (minidish) för att ta emot Sky Digital
Himmelens utveckling

Sky Ltd. (tidigare British Sky Broadcasting, BSkyB för kort ) är en brittisk mediekoncern med säte i London . Med cirka 23 miljoner kunder är Sky den största leverantören av betal -TV i Europa . [3] Sedan oktober 2018 har Sky varit ett dotterbolag till US Comcast Corporation . [4]

berättelse

Sky började 1982 som Sky Channel , ett fri-till-luft-europeiskt tv-program som sändes över hela Europa från London på Eutelsat 1 F1-satelliten. [5] Då hade Sky en holländsk sändningslicens. På den tiden kunde Sky Channel tas emot i hela Västeuropa via kabel och i Västtyskland matades det in i kabel -tv -nätet i Deutsche Bundespost .

Programmet bestod till stor del av musikvideor (Sky Trax). I.a. Linda de Mol modererade sjökortsprogrammet "Eurochart Top 50" som programmets flaggskepp. Detta producerades baserat på modellen av Top of the Pops -showen i ett stort diskotek i Amsterdam . Program som DJ Kat och In contact with the Dutch följde . Sky var med sitt program MTV: s föregångare i Europa en viss tid innan MTV Europe också blev framgångsrik här som i USA.

I februari 1989 togs stationen över av Rupert Murdochs News Corporation och lanserades på nytt som Sky Television . Musikandelen har minskat kraftigt. Den 31 juli 1989 döptes företaget till "Sky One" och fokuserade därmed på den brittiska marknaden, följt av tillbakadragandet från kontinentaleuropa den 1 september 1993 med införandet av kryptering (betal -TV). Sky var en av de första leverantörerna som använde den nya Astra -satelliten vid 19,2 ° öst för att initialt sända fyra program ( Sky One , Sky News , Sky Movies och Eurosport ).

Efter att konkurrenten British Satellite Broadcasting (grundades 1986) misslyckades gick de två samman i november 1990 och bildade företaget British Sky Broadcasting (BSkyB). Sändningen via Marcopolo -satelliterna avbröts den 30 december 1992 och satelliterna säljs vidare till Telenor och Nordiska Satellitaktiebolaget .

Med lanseringen av ytterligare Astra -satelliter lyckades BSkyB kontinuerligt utöka sitt program från 1991 genom att lansera flera nya tv -program - till exempel The Movie Channel , Sky Movies Gold och Sky Sports - eller genom att beställa befintliga tv -program som The Children's Channel eller Discovery Channel Pay TV kan binda sig själv.

Med Sky Multichannel Package , BSkyB sammanställde ett betal-TV-paket sommaren 1993 från flera TV-kanaler som tidigare hade tagits emot via andra satelliter eller bara via kabel; Bravo , Country Music Television , MTV Europe och Nickelodeon har lagts till. Det innehöll också Sky One, som tidigare överfördes okrypterat via Astra. Andra kanaler följde 1994/95 ( Sky Sports 2 , Sky Travel , Sky Soap , The History Channel , Disney Channel och andra)

Med lanseringen av Astra-2-satelliterna vid den nya orbitalpositionen 28,2 ° öst 1997 började BSkyB den 1 december 1998 med distributionen av sitt digitala tv- paket Sky Digital med mer än 500 TV- och radioprogram. Dessutom kunde från 2002 programmen från BBC och ITV tas emot, som har sända sina program digitalt okrypterade sedan 2004 respektive 2006 via Astra 2D -satelliten, vars fotavtryck i stort sett är begränsat till de brittiska öarna . Detta paket innehåller även andra gratis-till-luft-program.

Dessutom har BSkyB drivit några HDTV -kanaler sedan den 22 maj 2006 och har erbjudit en EPG sedan 1998.

Den 25 juli 2014 tillkännagavs övertagandet av aktierna i Sky Deutschland och Sky Italia som tidigare innehades av medieföretagaren Rupert Murdoch via 21st Century Fox -gruppen till BSkyB. BSkyB köpte 100 procent av Sky Italia för motsvarande tre miljarder euro i kontanter och i aktier. I Sky Tyskland övertogs majoritetsandelen på 57,4 procent för 3,7 miljarder euro.

Den 13 november 2014 meddelade den tidigare BSkyB att övertagandet av Sky Italia och Sky Deutschland nu hade slutförts. Sky Italia ägs nu till 100% av företaget. De äger nu nästan 90% av Sky Deutschland. Med övertagandet av Sky Italia och Sky Deutschland är namnet "BSkyB" inte längre motiverat. Det är därför företaget nu fungerar som "Sky Plc.", "Sky" i korthet och introducerar också en ny logotyp med omedelbar verkan. Redan den 14 november 2014 bör det nu paneuropeiska företaget endast noteras på börsen som Sky . [6] [7] [8] [9]

Den 9 december 2016 bekräftade Sky plc att Rupert Murdoch-kontrollerade 21st Century Fox innehade resterande 60,9 procent av Sky plc. vill ta över. [10]

Den 14 december 2017 bekräftade Disney övertagandet av betal-TV-leverantören Sky med andra delar av 21st Century Fox- gruppen för en summa av 52,4 miljarder dollar. [11] I september 2018 meddelades att Comcast tar över Sky -gruppen. [2]

Gratis-till-luft-program (urval)

Nyheter:

Musik:

  • B4U musik
  • SLÅ VAD
  • Kanal AKA
  • Största hits
  • Clubland TV

Filmer:

  • skräckkanal (skräck)
  • CBS Reality (Reality TV)
  • CBS Justice
  • CBS Drama (amerikansk serie)
  • movies4men 1–2
  • män och filmer
  • Sanna filmer 1–2

Till skillnad från Tyskland har de flesta filmkanaler en timeshift -version som har förskjutits med en timme, igenkännbar av en identifierare som slutar på "+1".

Nyhetskanalerna sänds också okrypterade via satellitpositionen 19,2 ° öst.

Ägare och misslyckat övertagande av Rupert Murdoch

Rupert Murdochs News Corporation , som en gång var ensam ägare till BSkyB, innehade en andel på 39,1 procent i företaget under 2018. Murdochs son James blev VD för BSkyB 2003 . Länge planerade Murdoch att ta över hela BSkyB igen, som ägs av ett konsortium av chefer. Men kritikerna befarade en ojämlikhet i det brittiska medielandskapet, om Murdoch skulle komma i besittning av Sky News efter tidningarna The Times , The Sunday Times , The Sun och News of the World . [13] Utgivarna av bland andra The Guardian och The Daily Telegraph hotade med rättsliga åtgärder om tv -stationen skulle övertas. I kölvattnet av News International-skandalen och avbrottet av hans tabloid News of the World drog Murdoch tillbaka erbjudandet om övertagande av BSkyB i mitten av juli 2011. [12]

teknologi

Sky använder Videoguard -krypteringssystemet som utvecklats av NDS - ett dotterbolag till News Corporation .

Den speciella Sky Digibox set-top-boxen med ett smartkort krävs för att ta emot kanalerna. Detta kan köpas för en engångsavgift. Officiellt är denna låda endast tillgänglig för invånare i Storbritannien och Irland.

reception

Kanalerna kan tas emot via satellit och på vissa kabelnät i Storbritannien och Irland.

webb-länkar

Commons : Sky UK - Samling av bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. Sky plc.: Årsredovisning 2015. (PDF) Åtkomst den 13 mars 2016 (engelska).
  2. a b Comcast vinner dragkampen för Sky-gruppen I: tagesanzeiger.ch , 23 september 2018, öppnad den 25 september 2018.
  3. En överblick av himlen. Sky Ltd., åtkomst 19 november 2018 .
  4. DWDL.de GmbH: Det är klart: Sky är nu officiellt en del av Comcast - DWDL.de. I: DWDL.de. ( dwdl.de [åtkomst den 19 november 2018]).
  5. Ralph M. Negrine: Satellitutsändning: de nya mediernas politik och konsekvenser , Routledge, 1988, ISBN 0-415-00109-9 , s.151 Online
  6. Sky.com:Sky skapar Europas ledande underhållningsföretag
  7. Sky.com: En introduktion till den nya himlen från Jeremy Darroch
  8. DWDL.de: Övertagandet av Sky Deutschland slutfört - BSkyB blir Sky och köper fler aktier än väntat
  9. digitalfernsehen.de: Just Sky: BSkyB byter namn
  10. DWDL.de GmbH: 21st Century Fox vill ta över Sky plc helt - DWDL.de. I: DWDL.de. ( dwdl.de [åtkomst 10 december 2016]).
  11. Spiegel.de: Walt Disney köper delar från Fox Group
  12. a b Wesel, Barbara: Murdoch ger upp sig själv ( minne från 16 juli 2011 i Internetarkivet ) på tagesschau.de, 13 juli 2011 (öppnade den 13 juli 2011).
  13. ^ Burrell, Ian: Murdoch gav sig tid att bevisa sin BSkyB . I: The Independent , 26 januari 2011, s. 6.