Rupert Murdoch

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning
Rupert Murdoch (2012)

Keith Rupert Murdoch (född 11 mars 1931 i Melbourne , Victoria , Australien ) är en amerikansk medieföretagare [1] [2] med australiensiskt ursprung. [3] Han var grundare, ordförande och VD för News Corporation och är för närvarande verkställande ordförande för News Corp och Fox Corporation .

Från och med en tidning i Adelaide köpte och etablerade Murdoch andra publikationer i Australien och utökade sedan sin närvaro till Storbritannien , USA och några asiatiska marknader. Murdochs första långsiktiga investering på tv -marknaden var i Storbritannien 1989 med förvärvet av Sky Channel . Under 2000 -talet utvidgade han sitt inflytande inom satellit -tv, filmindustrin och Internet.

Det uppskattades 2006 att cirka 2 procent [4] [5] av de globalt distribuerade medierna är under hans inflytande. Murdoch rankades 4: a på Forbes Magazines lista över de mest kommersiellt framgångsrika medieföretagarna 2006. [6]

Liv

Barndom och tidig karriär

Barnbarnet till teologen Patrick John Murdoch och son till Keith och Elisabeth Murdoch sr., Born Greene, besökte internatet Geelong Grammar School i Australien och studerade sedan vid Worcester College vid University of Oxford i England filosofi , politik och ekonomi . Under denna tid var Murdoch anhängare av British Labour Party . Efter hans fars plötsliga död återvände 22-åringen till Australien och tog över ledningen för sin fars medieföretag , som då bestod av två Adelaide-tidningar (inklusive The News ) och en radiostation. [7]

News Corporation expansion

Murdoch expanderade snabbt sin marknadsnärvaro utanför sitt hemland. 1955 köpte han Sunday Times och gjorde det till en framgångsrik tabloid. Under de närmaste åren kunde Murdoch skaffa andra, främst regionala, tidningar, tidskrifter och tv -stationer. Hans första strejk utanför Australien var köpet av den nyzeeländska dagstidningen The Dominion 1964. Senare samma år grundade Murdoch den första australiensiska tidningen med nationell distribution, australiensaren . Efter att ha ökat sin andel av den australiensiska marknaden vände Murdoch uppmärksamheten mot Storbritannien. Hans största köp fram till 1968 var News of the World , söndagsbladet med störst upplag. Andra tidningar med utbredd upplag följde, såsom The Sun och The Times [8] . News Corporation är en global mediegrupp som har många intressen inom film- och tv -företag, tidnings- och bokförlag och till och med ett basebollag ( Los Angeles Dodgers ). Hjärtat i detta medieimperium inkluderar Hollywood -filmstudion 20th Century Fox och det amerikanska tv -nätverket Fox Broadcasting Company , som australiensiska Murdoch först kunde upprätta 1985 efter att ha fått amerikanskt medborgarskap. 1989 fick han fotfäste på den europeiska mediemarknaden med etableringen av British Sky Broadcasting . Murdoch är representerad på den asiatiska marknaden med STAR TV , som har mer än 100 miljoner tittare varje dag.

2005 köpte Murdoch för 580 miljoner dollar Myspace [9] och sålde det sociala nätverket 2011 för 35 miljoner dollar. [10] Den 1 augusti 2007 har Murdoch också den välkända amerikanska utgivaren, efter en månadslång förhandlingsstrid som Dow Jones tog till bland annat den världsberömda Wall Street Journal hörde. Den 7 december 2007 meddelades att Murdochs son James tog över posten som chef för sin fars medieimperium i Europa och Asien .

Murdoch avbröt News of the World den 10 juli 2011 efter en avlyssningsskandal . Några dagar senare drog han också tillbaka uppköpserbjudandet för tv -sändaren BSkyB , där News Corporation innehar 39,1 procent av aktierna. [11]

Den 19 juli 2011 förhördes Murdoch och hans son inför en undersökningskommitté i House of Commons om avlyssningsskandalen. Murdoch sa att det var en dag med den största ödmjukheten i hans liv. [12]

politik

Amerikansk politik

Rupert Murdoch driver det amerikanska tv-företaget Fox News , som anses vara mycket konservativt och republikanskt vänligt.

Brittisk politik

Genom sina tidningar The Sun, Times och särskilt den tidigare News of the World och hans tv -station Sky hade och har Murdoch fortfarande mycket inflytande över brittisk politik. I början av sitt engagemang i Storbritannien hade han en allians med de konservativa och deras premiärministrar Margaret Thatcher och John Major . Dessa hjälpte honom också att köpa sina tidningar, eftersom det fanns en lag tills dess som hindrade 100% av att köpa en tidning. I gengäld hjälpte han de konservativa, hävdar solen av sig själv, till en knapp seger i valet 1992 . I parlamentsvalet 1997 stödde han Labourpartiet med dess ordförande Tony Blair , som sedan vann detta val som ett jordskred. Tony Blair utsågs sedan till premiärminister för drottning Elizabeth II . Genom att stödja Blair fick Rupert Murdoch stort inflytande på den brittiska regeringen, så Blair var en av anhängarna av Irak -kriget , som också var efterlyst av Murdoch. I det allmänna valet 2010 drog han sedan överraskande tillbaka sitt stöd för Labour -regeringen under premiärminister Gordon Brown och stödde istället David Cameron och Tories , som sedan också vann valet. [13]

Positioner

Sionism och neokonservatism

Rupert Murdoch är känd för sin sionistiska inställning , vilket också återspeglas i rapporteringen av hans media. [14] [15]

I ett tal till Anti-Defamation League i januari 2010 efterlyste Murdoch ett mer beslutsamt amerikanskt stöd för Israel . [16] [17]

Rupert Murdoch är en riddare av den påvliga Gregoriorden . [18]

Irak krig

Rupert Murdoch (2007)

Den 26 januari 2007 erkände Murdoch offentligt i en intervju vid World Economic Forum i Davos att han aktivt försökt påverka opinionen till förmån för George W. Bushs politik i Mellanöstern . [19]

Brexit

Murdoch stödde kampanjen "Brexit " 2016 genom sin brittiska tabloid The Sun i synnerhet. [20]

Klimatförändring

Rupert Murdoch beskriver sig själv som en "klimatskeptiker, inte en förnekare". B. för att dölja bakgrunden till de stora bränderna i Australien 2019. [21]

I litteraturen

Jeffrey Archer använder Murdochs år av maktkamp med Robert Maxwell för att äga det största medieimperiet i världen som en mall för sin roman "Imperium". Enligt författaren är 78 procent av detta baserat på fakta.

kritik

Enligt kritiker använder Rupert Murdoch media i sin besittning för att sprida konservativa övertygelser . Han betraktas som en förnekare av klimatförändringar [22] och kritisk till EU och euron [23] och sägs ha påverkat opinionen i Storbritannien till förmån för Brexit [24] . Han representerar dessa ståndpunkter oberoende av politiska partier. Efter de konservatives nedgång i Storbritannien stödde han och hans media Blair -regeringens gång, som lovade en folkomröstning om Storbritanniens inträde i euron i valkampanjen 1997. Bland annat anklagas han för att ha intagit en euroskeptisk och antifransk inställning inför Irak-kriget , Fox TV och runt 175 tidningar i News Corporation. [25] Hans tidningar " The Sun " och 2011 " News of the World " i Storbritannien är eller var kända för sin anti- EU och anti-tyska hållning. Fox TV har upprepade gånger anklagats för överdriven patriotism och ensidig partisans till förmån för Bush-administrationen .

Kritiken mot Murdochs mediemakt har ökat den senaste tiden. Avaaz vidtar många åtgärder mot Murdochs "strypgrepp på den brittiska pressen" i yttrandefrihet och pressfrihet . [26] År 2004 publicerades den FOX- och Murdochkritiska dokumentationen " outfoxed ", där bland annat en före detta FOX News-medarbetare avslöjade att redaktörerna i FOX News fick ett dagligt meddelande från stationsledningen med detaljerade ämnen som bör behandlas den dagen. Anklagelsen om partipolitisk och objektiv journalistik kompletterades med anklagelsen om att Bush -administrationen fick ett starkt stöd och att nyheter om till exempel Irak -kriget alltid döljdes. Till exempel, efter varje rapport om amerikanska soldaters död, påpekades det att den amerikanska armén måste utföra ett viktigt uppdrag i Irak genom att bekämpa internationell terrorism . September 2001 måste förhindra ytterligare terroraktiviteter .

Enligt en undersökning var en stor andel av FOX -tittarna - tvärtemot de faktiska fakta - säkra på att Irak verkligen hade massförstörelsevapen . Det sägs att Murdoch har blandat sig mer och mer i andra sammanhang, vare sig de är politiska, ekonomiska eller sociala, och påverkat nyheterna till hans fördel. [27] [28] [29] [30] Under Barack Obamas tjänstgöring befann sig Vita huset i en öppen tvist med amerikanska nyhetssändaren Fox News, som försökte diskreditera Obama mer och mer genom att agera beskrevs som en kommunist, Muslim, rasist och inte född i USA.

Privatliv

Rupert Murdoch och hans dåvarande fru Wendi (2011)

Rupert Murdoch var gift med Patricia Booker för första gången. Hans andra fru var Anna Murdoch Mann . [31] [32] Äktenskapet gick tre barn: Elisabeth Murdoch (född 1968), Lachlan Murdoch (född 1971) och James Murdoch (född 1972). Efter 32 års äktenskap skilde han sig från henne 1999. [33] Anna Tõrv erhöll avgångsvederlag på 1,2 miljarder dollar; sålunda var det den dyraste skilsmässan tills Jeff och McKenzie Bezos någonsin fullbordades. [34] En kort tid därefter gifte han sig med den 37 år yngre kinesen Wendi Deng , [35] [36] från vilken han skilde sig, 2014. [37] 2016 meddelade Murdoch sitt förlovning med Jerry Hall , [38] som han gifte sig med den 4 mars 2016 i London . [39]

huvudstad

Rupert Murdoch är en mångmiljardär. Enligt Forbes 2020 -listan var hans nettovärde cirka 23,5 miljarder dollar. Detta placerar honom på 68: e plats på Forbes lista över de rikaste människorna i världen. [40]

litteratur

webb-länkar

Commons : Rupert Murdoch - samling av bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. Media & Arts Law Review: Utländskt ägande av media och telekommunikation: en australisk berättelse ( Memento 8 oktober 2008 i Internetarkivet ) (PDF; 144 kB) Senast åtkomst: 22 september 2010
  2. Forbes.com: Världens miljardärer # 73 Rupert Murdoch Senast besökt: 22 september 2010
  3. Murdoch, Rupert Keith ( Memento från 11 december 2011 i Internetarkivet ) i: Wissen.de , öppnade den 4 september 2011
  4. ^ News Corp. (2006), Årsredovisning 2006 , s.37
  5. ^ ITU Workshop om Ubiquitous Network Societies (2005), Framtiden för TV -sändningar i Ubiquitous Network Societies (UNS)
  6. De 400 rikaste amerikanernaForbes Magazine
  7. BBC: Rupert Murdoch: Bigger than Kane. Senast tillgänglig: 22 september 2010
  8. ^ Rupert Murdoch: Större än Kane . I: BBC News den 31 juli 2002, senast öppnat den 29 april 2012.
  9. Murdoch köper på Jamba. Netzeitung, arkiverat från originalet den 3 december 2009 ; Hämtad 26 november 2009 .
  10. MySpace har en ny ägare. heise.de, åtkomst den 30 juni 2011 .
  11. Wesel, Barbara: Murdoch ger upp sig själv ( minne från 16 juli 2011 i Internetarkivet ) på tagesschau.de, 13 juli 2011 (öppnade den 13 juli 2011).
  12. Matthias Beermann Demütigster dag i mitt liv . I: Rheinische Post från 20 juli 2011, öppnas den 29 april 2011. I den ursprungliga ”mest ödmjuka dagen”, se Murdochs mest ödmjuka dag . I: The Independent den 19 juli 2011, öppnade 29 april 2012.
  13. The Rise of the Murdoch Dynasty - News and Society. Hämtad 26 februari 2021 .
  14. Murdoch - en äkta Israels vän
  15. Murdoch bekänner till propaganda om Irak. NewsCorpse.com, åtkomst 5 september 2009 .
  16. Rupert Murdoch. Målet är att göra Israel Pariah . (Tal framfört före ADL Dinner 2010) I: Commentary Magazine 10 januari 2010
  17. Rupert Murdoch säger att USA bör öka sitt stöd för Israel // Inayat's Corner
  18. Debatt: Ska Rupert Murdochs påvliga ridderskap upphävas? Katolska Herald
  19. Murdoch bekänner till propaganda om Irak. NewsCorpse.com, åtkomst 5 september 2009 .
  20. Thomas Hüetlin : Brexit-Irrsinn: Alles nur ein Spiel , Spiegel Online , 2 juli 2016, öppnad den 2 juli 2016
  21. Av frustration över klimatförnekaren: Murdochs son kritiserar pappans media , Tagesspiegel Online , 14 januari 2020, öppnad den 15 februari 2021
  22. https://www.theguardian.com/media 2020/ jan/ 14/james- murdoch- criticises- fathers- news- outlets- for- climate- crisis- denial
  23. https://www.theguardian.com/media/2016/dec/19/rupert-murdoch-ive-never-asked-any-prime-minister-for-anything
  24. https://www.zeit.de/politik/ausland/2016-07/britische-zeitungen-times-the-sun-brexit-rupert-murdoch
  25. http://www.brainworker.ch/internet-journalismus/public_lies.htm
  26. http://www.avaaz.org/de/highlights--media-and-internet.php
  27. http://www.foxattacks.com/
  28. Rupert Murdoch stöder Hillary Clinton
  29. ^ Fox News sänder Murdoch -propaganda
  30. http://www.outfoxed.org/
  31. ^ Rupert Murdoch och hans familj . I: International Business Times . 9 juli 2011. Hämtad 24 juli 2011.
  32. ^ Familjen Murdochs släktforskning
  33. Rupert Murdoch och Anna Murdoch Skilsmässa ( Memento från 19 april 2015 i Internetarkivet ) // Skilsmässa: De dyraste kändisavskiljningarna.jolie.de
  34. Ann Kathrin Hermes: Rupert Murdoch skiljer sig från fru nr 3. ( Memento från 18 juni 2013 i Internetarkivet ) Wirtschaftsblatt , 14 juni 2013
  35. Thomas Schuler: RUPERT MURDOCH. Patriarkens höst . I: CAPITAL . cicero.de . 28 september 2005. Hämtad 28 april 2015.
  36. Glamorösa affärsfruar (bild 14 av 45 ) på n-tv
  37. Rupert Murdoch träffar skilsmässoöverenskommelse med tredje hustrun, Wendi Deng Murdoch. nydailynews.com, 21 februari 2014.
  38. ^ Rupert Murdoch och Jerry Hall meddelar sitt förlovning. thetimes.co.uk, 12 januari 2016.
  39. ^ Jerry Hall är nu fru Rupert-Murdoch l , åtkomst 5 mars 2016.
  40. ^ List = Rupert Murdoch & familj - Ordförande och VD, News Corp