Privat sändning

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning

Sända privaträttslig är privat radio eller tv anordnas av ett bolag organiserade privaträttsligt . Motsatsen är den offentliga sändningen . I länder med båda sändningssystemen brukar det ses som den andra pelaren i det dubbla sändningssystemet .

Allmän

Sändningar förstades först över hela världen som en offentlig uppgift. Radio- och tv-stationer var därför statliga eller under offentlig kontroll. På detta sätt kunde staten bättre kontrollera detta viktiga medium när det gäller spridning av viss information. Medan privat sändning uppstod relativt tidigt i USA, var det inte förrän på 1980 -talet i Europa som sändningen också lämnades till privata operatörer. Särskilt när det gäller intressekonflikten mellan de offentliga programföretagens kulturella och informativa mandat och de privata programföretagens ekonomiska intressen talas det ofta om den negativt kopplade kommersialiseringen av sändningar.

Historia i USA

Privat radio

Den första privata sändningslicensen fick den 27 oktober 1920 den amerikanska radiostationen med "ringbokstäverna" KDKA i Pittsburgh , [1] den gick i luften den 2 november 1920. [2] De första privata amerikanska radiostationerna som inte finansierades genom radioreklam , utan tillhörde antingen en tillverkare av radioutrustning [3] eller tidningar, som tog över finansieringen av sändaren. Respektive ägare använde därför sin privata radiostation som reklamfordon för sina egna produkter. Den första tredjepartsbetalda radioreklam som sändes den 28 augusti 1922, WEAF i New York City . År 1940 fanns det redan 705 kommersiella radiostationer. Sedan dess har radiostationer etablerat sig som reklammedia i USA, vilket gör intäkterna från detta till den huvudsakliga finansieringskällan. Från detta uppstod deras beteckning som kommersiell radio eller tv.

Privat tv

Federal Communications Commission (FCC), som inrättades den 19 juni 1934, beviljade NBC och CBS Corporation i New York parallellt den 1 juli 1941 de första sändningslicenserna för kommersiell tv. Redan på eftermiddagen den 1 juli 1941 skickade NBC -stationen WNBT (nu: WNBC) sin första klockreklam. År 1949 fanns det 69 privat organiserade tv -stationer i USA, 1959 fanns det redan 566. Den första privata kanadensiska tv -stationen CKSO i Greater Sudbury startade i oktober 1953.

Offentlig radio och tv

American Public Broadcasting Service (PBS) som en offentligt finansierad radio skapades först den 3 november 1969 och skulle förena alla offentliga stationer till ett nationellt nätverk; 349 stationer ingick. De finansieras av CPB ( Corporation for Public Broadcasting ), men den största delen kommer från privata källor, nämligen donationer från tv -tittare och sponsring . Det var tänkt att erbjuda "nischprogram" som de kommersiella stationerna inte tyckte var lönsamma. Den mest kända är Sesam Street . National Public Radio kom till den 24 februari 1970 med 800 anslutna stationer, finansierade av företag och stiftelser.

Juridiska frågor

Det finns statliga myndigheter runt om i världen som beviljar godkännande för både offentliga och privata programföretag. Dessa myndigheter fungerar som tillsynsmyndigheter som reglerar sändningar. I Tyskland tar de statliga mediamyndigheterna på sig denna uppgift. Den utfärdade sändningslicensen är knuten till ett stort antal villkor.

I Tyskland, till exempel, för att driva privat tv, kräver medielag tillstånd från den relevanta regionala mediebyrån (t.ex. 4 § 1 i State Media Act of North Rhine-Westphalia; LMG NRW), vars tillståndskrav anges i avsnitt 5 och 6 i denna lag regleras. Arrangören måste besluta om en av programkategorierna, det vill säga i synnerhet hela programmet eller specialprogrammet (avsnitt 3 (2) nr 2 LMG NRW). Den största skillnaden mellan offentlig tv och privat tv är formellt att respektive statlig medielag uteslutande gäller privat sändning (avsnitt 1 (3) LMG NRW). Övervakningen av allmän sändning regleras däremot av statlig lag; Ministerpresidenten i staten Nordrhein-Westfalen utövar juridisk tillsyn över WDR i enlighet med 54 § 1 WDR-lagen. Till skillnad från de tyska offentliga programföretagen omfattas inte privaträttsliga leverantörer av något lagstadgat programmeringsmandat . Det finns också allvarliga ekonomiska skillnader. Eftersom de privata programföretagen inte har rätt till andel av sändningsavgifterna är de huvudsakligen beroende av annonsinkomster och / eller intäkter från kundabonnemang. Annonseringstiderna är inte obegränsade här, [4] utan mycket mer omfattande än med allmän sändning.

Tyskland

radioreklam

I maj 1924 godkände Reichspost de så kallade "radioannonserna" för de regionala företagen, [5] men "annonserna från luften" fick bara skickas "i måttlig mängd och med största möjliga försiktighet". Under alla omständigheter måste "det undvikas att radioens kulturella betydelse försämras av reklam ." "Deutsche Reichs-Postreklame GmbH" var inblandad i behandlingen av radioreklam. Den 1 juli 1924 sände den schlesiska "Funkstunde Breslau" den första annonsen. Radion, som ursprungligen organiserades av privata programföretag, nationaliserades den 27 juli 1932. Enligt tillämpliga sändningsregler tog staten över tillsynen av de nästan 30 sändningsstationerna, kontrollerade deras program och tog över ägandet. [6]

Privat radio

Den äldsta privata radiosändaren i Tyskland är Europe 1 , grundat den 1 april 1955, som har sin existens att tacka för Saarlands särskilda stadga på 1950 -talet . Han sänder ett franskspråkigt program från Felsberg-Beruslångvågsfrekvensen 183 kHz. Till skillnad från de andra privata radiostationerna i Tyskland som har lagts till sedan 1980 -talet, driver Europe 1 sitt eget överföringssystem.

Den första privata radiostationen på VHF eller inom ett kabelområde ( Ludwigshafen / Vorderpfalz ) var Radio Weinstrasse , som började sända den 1 januari 1984 i Vorderpfalz som en del av kabelpilotprojektet i Ludwigshafen i kabelkommunikationsinstitutet (AKK) den 104,35 MHz. RADIO 4 i Ludwigshafen (Rheinland-Pfalz) var den första rikstäckande privata radiostationen som gick i luften den 30 april 1986. Sändaren var inledningsvis ett joint venture mellan Radio RPR , Pro Radio4 , Linksrheinischer Rundfunk och RADIO'85 , senare integrerade Radio RPR de tre andra arrangörerna och har sedan dess bara kallats Radio RPR. Radio Schleswig-Holstein (R.SH) tog sedan upp sitt program den 1 juli 1986 som den andra nationella privata radiostationen med ett fullständigt 24-timmarsprogram. År 2009 fanns det 19 nationella, 55 nationella och 158 lokala eller regionala privata stationer. [7]

Privat tv

Den första privata tv -stationen i Tyskland var lördag 1 , som gick i luften den 1 januari 1984 och ursprungligen tillhörde Leo Kirch / Axel Springer . Dagen efter, den 2 januari 1984, började RTL plus från Luxemburg sända. Efter att dessa banbrytande privata TV-kanaler med full programmering grundades andra privata TV-kanaler, varav några behandlar specialintresserade program som nyheter ( n-tv , november 1992; ursprungligen VOX , januari 1993; eller N24 januari 2000) eller musik ( VIVA Tyskland , december 1993) specialiserade. De rikstäckande kommersiella tv-stationerna tillhör två mediegrupper , nämligen antingen RTL Group ( Bertelsmann ) med RTL Television , RTL II , Super RTL , VOX och n-tv eller ProSiebenSat.1 Media med ProSieben , Sat.1 och Kabel1 . År 2006 fanns det 50 reklamfinansierade regionala tv-stationer och 37 regionala leverantörer som fyller ett fönster på minst 30 minuter i rikstäckande hela program. [7] Oavsett detta, prova betalnings- eller prenumerationsmodeller som t.ex. B. Sky Tyskland eller vissa specialintressekanaler, sälj- tv ( HSE24 , QVC ) eller Call-In (tidigare 9Live ) för att utveckla andra inkomstkällor. Icke- kommersiell sändning (NKR) finns inte ekonomiskt motiverad. Många privata sändningsföretag i Tyskland är medlemmar i Verband Privater Rundfunk und Telemedien e. V. (VPRT) organiserad.

Schweiz

I Schweiz finns 37 kommersiella privata och 8 gratis radiostationer, varav 95% tas emot via kabel på grund av topografin. Medelvågsanvändning och stationsdensitet är högre i Schweiz än i Tyskland.

Österrike

Den 1 april 1998 sändes privata sändningar rikstäckande i Österrike, 16 stationer började sända. Austria Television (ATV) startade i januari 2000. Privata programföretag representeras av Association of Austrian Private Broadcasters (VÖP), de oberoende programföretagen är organiserade i Association of Freier Rundfunk Österreich (VFRÖ) och Association of Community Television Austria (VCFÖ) . Då var republiken redan under press för att motverka utvecklingen att utländska programföretag alltmer hittar sin målgrupp i Österrike med sin egen rättsliga grund för privata sändningar i Österrike. Redan på 1980 -talet sändes program från utlandet för att skumma bort reklamintäkter "via överspel", [8] som t.ex. Till exempel, i början av 1980 -talet , den jugoslaviska statsradioradion Radio MM2 från Maribor , som ORF stötte på med en angränsande Ö3 -frekvens i Steiermark . De första privata programmen från Italien , som på grund av sina exponerade platser i Alperna täckte större delen av västra Österrike och sände så långt som till Bayern , var Radio Bavaria International och Radio Südtirol 1 (sedan 1979 respektive 1980), senare Antenne Österrike (sedan 1989) från Sopron i Ungern och Radio CD (sedan 1990), som nådde från Bratislava i västra Österrike med Wien (med en studio i Lugner City ), liksom andra stationer främst från Italien, vilket på grund av dess liberala lagstiftning , var den föredragna platsen för program med en österrikisk målgrupp. Idag spelar sändare från utlandet bara en mindre roll, mestadels i gränsområden eller - som Ensemble am Chiemsee som en gränsöverskridande kulturradio - fyller en nischfunktion.

Utvecklingen på tv var en helt annan. Eftersom UHF -frekvenser är mindre lämpliga för översträckning, matades de första privata tv -stationerna från början till kabelnäten från 1985 utan egen lagstiftning för privata stationer (se kabel -tv # Början av kabel -tv i Österrike ). Satellit -TV var också tillgängligt med privata program vid denna tidpunkt, innan marknaden öppnades för inhemska leverantörer 1998. Det första privata österrikiska tv -programmet Salzburg TV , från vilket det senare ServusTV kom , började sända 1995, till en början som en piratsändare .

Frankrike

Den första franska radiostationen var Radio Paris ("Radiola"), som gick i luften i december 1922. År 1928 fanns det 13 privata radiostationer i Frankrike.

Se även

litteratur

webb-länkar

Wiktionary: privata programföretag - förklaringar av betydelser, ordets ursprung, synonymer, översättningar

Individuella bevis

  1. Chapman Racksway, Communicating Politics Online , 2014, s.33
  2. Jim Willis, 100 mediamoment som förändrade Amerika , 2010, s. 55
  3. ^ KDKA tillhör Westinghouse Electric & Manufacturing -koncernen
  4. 12 minuter per timme; begränsningen av minst 20 minuters programmering mellan reklamfilmerna gäller inte längre med den 13: e ändringen av Interstate Broadcasting Treaty.
  5. Konrad Dussel, Deutsche Rundfunkgeschichte , 2007, s.44
  6. Robert Kühne, Perspektiven der Radionutzungsforschung , 2008, s.13
  7. a b Klaus Meier, journalistik: UTB basics , 2013, s. 155 f.
  8. Publikationsserie av Rundfunk & Telekom Regulierungs-GmbH , volym 1/2003: 5 års privatradio i Österrike (kapitel 5: Privatradio utomlands, s. 107/108)