News Corporation

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning
News Corporation

logotyp
juridiskt dokument Företag
ÄR I US65248E1047
grundande 1979
upplösning 28 juni 2013
Sittplats Förenta staterna Förenta staterna New York City
förvaltning Rupert Murdoch ( ordförande och VD )
Antal anställda 51 000 (2010) [1]
omsättning 32.778 miljarder dollar (2010) [2]
Gren media

News Corporation var ett av världens största mediekonglomerat . Ordförande och grundare var Rupert Murdoch .

Tidigare ett australiensiskt företag baserat i Adelaide , återupprättades det i delstaten Delaware i USA den 12 november 2004 efter godkännande av en majoritet av aktieägarna . Företaget var noterat på New York Stock Exchange och London Stock Exchange , men fortsatte också att vara noterat på Australian Stock Exchange.

News Corporation hade sitt huvudkontor i Rockefeller Center -komplexet på Avenue of the Americas (6th Avenue) i New York City .

Under 2010 genererade 51 000 anställda en vinst 3,7 miljarder dollar vid en försäljning på nästan 33 miljarder dollar. Majoriteten av försäljningen kom från den amerikanska verksamheten.

Den 28 juni 2013 delades News Corporation upp i två separata börsnoterade företag. Film- och tv -verksamheten fortsatte under namnet 21st Century Fox fram till dess upplösning, förlags- och tidningsverksamheten under namnet News Corp. med punkt. Juridiskt sett är 21st Century Fox det gamla News Corporation som har bytt namn. [3]

berättelse

News Corporation grundades 1979 av Rupert Murdoch som ett holdingbolag för News Limited . News Limited grundade Murdoch från dödsboet, som han ärvde 1952 efter faderns Keith Murdochs död och sedan expanderade. Huvudandelen i arv var ägandet av Adelaide News .

1986 och 1987 började News Corp (genom sitt dotterbolag News International ) ändra produktionsprocessen för sina brittiska tidningar, som länge varit mycket konkurrenskraftiga av tryckförbunden. Detta ledde till tvister med tryckförbunden NGA och SOGAT . Flytten av News Internationals butiker i London till Wapping i East End resulterade i nattliga strider utanför den nya verksamheten, och skåpbilar och lager attackerades ofta och våldsamt. I slutändan kapitulerade facken dock och andra medieföretag följde Murdochs ledning.

Med förvärvet av San Antonio News 1973 gjorde Murdoch sitt första förvärv i USA. Strax efter grundade han National Star , en tabloid , och 1976 köpte han New York Post . 1983 förvärvades Sky Channel . Den 4 september 1985 blev Murdoch amerikansk medborgare genom naturalisering för att uppfylla lagkravet att endast amerikanska medborgare får äga amerikanska tv -kanaler. 1987 köpte han The Herald and Weekly Times Ltd i Australien, ett företag som hans far en gång drev.

1991 hade hans Australian News Corp samlat enorma skulder, vilket tvingade Murdoch att sälja många av sina insatser i amerikanska tidskrifter, som han hade förvärvat i mitten av 1980-talet. Mycket av denna skuld kom från den brittiska satelliten Sky Television, som gjorde stora förluster under de första åren och (liksom många av dess innehav) var starkt subventionerad av vinsterna från de andra innehaven tills den kunde förvärva rivaliserande satellitoperatör British 1990 Tvingade Satellite Broadcasting för att gå med på en fusion på dess villkor. Det sammanslagna företaget BSkyB har dominerat den brittiska betal-TV- marknaden sedan dess.

1995 granskades News Corporations Fox Broadcasting Company av Federal Communications Commission (FCC) när det anklagades för den australiensiska basen vilket gjorde Murdochs ägande av FOX olagligt. FCC dömde dock till Murdochs fördel när det uppgav att ägandet av FOX var i allmänhetens intresse. Samma år meddelade News Corporation ett avtal med MCI Communications för att skapa både en större nyheter webbplats och högertidning, The Weekly Standard . Även 1995 lanserade News Corporation Foxtel betal -tv -nätverk i Australien i samarbete med Telstra .

1996 grundade FOX Fox News Channel , en 24-timmars kabelnyhetskanal. Sedan starten har den konsekvent gnagatCNN: s marknadsandel och beskriver sig själv som "den mest sedda kabelnyhetskanalen".

År 1999 resulterade förvärvet av en bestämmande majoritet i ett ledande australiensiskt oberoende märke, Michael Gudinskis Mushroom Records , i en stark expansion av det australiensiska musikinnehavet i News Corp. Det nya förvärvet slogs samman med det egna företaget Festival Records för att bli Festival Mushroom Records (FMR). Både Festival och FMR drevs av Murdochs son James Murdoch i flera år.

I slutet av 2003 förvärvade General Motors ' News Corp en andel på 34 procent i Hughes Electronics , operatör för DirecTV , Amerikas största satellit -tv -operatör, för 6 miljarder dollar.

Sedan oktober 2007 har CNBC USA haft konkurrens från Rupert Murdochs affärssändare Fox Business Network . Han planerar att distribuera sitt program över hela världen.

I januari 2008 förvärvade News Corporation Unitymedias andel på 14,58 procent i den tyska betal-TV-sändaren Premiere . [4] Kort tid senare ökade News Corporation sin andel i Premiere med 5 procentenheter med förvärvet av Morgan Stanleys aktier. [5] I april 2008 ökades andelen Premiere till 22,7 procent. [6] I november 2008 etablerades en blockerande minoritet på 25,01 procent. [7] I augusti 2009 innehade News Corporation redan 39,96 procent av aktierna genom en kapitalökning [8] och ytterligare köp av aktier från Premiere. [9] Efter att News Corporation 30,5 procent stoppade Premiere, fick sändaren namn på Sky Germany . [10] News Corporation kontrollerar nu 49,9 procent av Sky Deutschland. [11]

Aktieägare

I augusti 2005 ägde familjen Murdoch cirka 29 procent av företaget. Nästan alla dessa aktier röstar och Rupert Murdoch behåller effektivt kontrollen över företaget. Liberty Medias John Malone har dock byggt upp en större andel på 32 procent, men bara cirka hälften av den andelen har rösträtt. Ändå rapporteras det att Rupert Murdoch är orolig för att förlora kontrollen över sin verksamhet. [12] Den näst största aktieägaren är saudiprinsen al-Walid ibn Talal Al Saud . His Kingdom Holding äger sju procent av aktierna. [13] [14]

Nyheter UK & Ireland Ltd.

Nyheter UK & Ireland Ltd. (tidigare News International Ltd. , innan dess fram till 2002 News International plc. ) är en del av News Corp. ansvarig för brittiska publikationer och tidningar. Det rapporterar till de tre enskilda företagen Times Newspapers Ltd ( The Times , The Sunday Times ), News Group Newspapers ( The Sun ) och NI Free Newspapers Limited . Den brittiska söndagstidningen News of the World , som tillhör gruppen, avbröts till följd av News International -skandalen .

Innehav

News Corp innehav inkluderar:

Bokförlag

Tidningar

Australien

Storbritannien

USA

Tidningar

  • Ut-och in
  • SmartSource
  • TV Guide - via partnerskap Gemstar -TV Guide - Amerikansk tv -tidning
  • Weekly Standard (såldes till Clarity Media Group av Philip Anschutz 2009)

musik

  • Festival Mushroom Records (såldes till Warner Music 2005)
  • MySpace Records

sporter

Studios

Fox Filmed Entertainment

titta på tv

Markbundna

Satellit och betal -TV

kabel-

  • Fox News Channel - nyhetskanal dygnet runt
  • Fox Business Network - 24 -timmars affärskanal , i luften sedan 15 oktober 2007
  • Fox Movie Channel - en station som sänder Fox -filmer från 1900 -talet utan reklampauser
  • Fox Soccer Channel - en digital kabelsändare i USA som specialiserat sig på fotboll.
  • Fox Sports Net - kedja av regionala tv -sportssändare i USA
  • Fox Sports World - sportkanal, för amerikaner med internationella sporter (fotboll, cricket, ...)
  • Fox Sports en Español - Sport för spansktalande amerikaner
  • Fox Sports en Latinoamérica
  • Foxtel (25 procent), Australiens största satellit- och kabelföretag
  • FX -nätverk - upprepningar, nyligen också egna format
  • National Geographic Channel -dokumentärer
  • Speed ​​Channel - Motorsport
  • Sky One A UK - allmän underhållning
  • Sky News UK - Nyheter
  • Sky News AU / NZ - Nyheter
  • Sky Sports UK - Sport
  • Sky Movies UK - Filmer
  • Sky Box Office UK - Pay Per View

Internet

  • The Daily - första nyhetstidningen exklusivt för surfplattor (initialt för iPad , senare även för Android )
  • IGN - underhållningsportal
  • News.com.au - Australiensisk nyhetssajt
  • Jamba! - Idag en del av freenet AG
  • MySpace - Säljs till Kalifornienbaserat onlineannonsföretag Specific Media i juni 2011. [19]

Andra

webb-länkar

Individuella bevis

  1. News Corporation ekonomi (PDF)
  2. ^ Hoover's: News Corporation ekonomi
  3. ^ News Corp delar upp tidningar. (Inte längre tillgängligt online.) ARD.de, 1 juli 2013, arkiverat från originalet den 3 juli 2013 ; Hämtad 20 augusti 2013 .
  4. Betal -TV: Murdoch går med på Premiere. Focus Online, 7 januari 2008, öppnade 30 september 2012 .
  5. Premiär: Murdoch ökar. Focus Online, 8 februari 2008, öppnade 30 september 2012 .
  6. Premiär: Murdoch utser nya medlemmar i tillsynsnämnden. Focus Online, 22 april 2008, öppnade 30 september 2012 .
  7. Media: Premiär plågar amerikansk miljardär. Focus Online, 6 november 2008, öppnade 30 september 2012 .
  8. Television: En premiär för 1,12 euro. Focus Online, 6 april 2009, öppnade 30 september 2012 .
  9. Uwe Mantel: Murdoch ökar aktierna i Sky Germany. DWDL.de, 5 augusti 2009, öppnade 30 september 2012 .
  10. Premiär: Allt borde bli bättre med "Sky". Focus Online, 3 juli 2009, öppnade 30 september 2012 .
  11. Sky Germany: Varför betal -TV -sändaren Sky plötsligt lyckas. Focus Online, 3 september 2012, öppnade 30 september 2012 .
  12. Oro för att tappa affärer på Telegraph.co.uk
  13. Murdochs son ser lönen fördubblas före exit , Daily Telegraph, 26 augusti 2005.
  14. Charlie Rose -intervju med Prince Alwaleed Bin Talal (30 maj 2012 minne i Internetarkivet ), video.google.com
  15. Arkiverad kopia ( Memento från 15 januari 2010 i Internetarkivet )
  16. Murdoch ökar aktierna i Sky Deutschland den 5 augusti 2009
  17. Sky klamm igen - Murdoch med ett kapitaltillskott på 120 miljoner euro
  18. Sky får en kontantinsprutning från Murdoch
  19. ^ Myspace såldes för 35 miljoner dollar i Zeit Online den 30 juni 2011