Fox News Channel

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigation Hoppa till sökning
Funkturm-Piktogramm der Infobox
Fox news
Stationens logotyp
TV -station ( privat lag )
Programtyp Avdelningsprogram (information)
reception Kabel , satellit , satellitradio , IPTV
Bildupplösning 480i ( SDTV )
720p ( HDTV )
Sändningens början 7 oktober 1996
ägare Fox Corporation
Lista över TV -kanaler
Hemsida

Fox News Channel (förkortat FNC , ofta bara Fox News eller Fox ) är en amerikansk nyhetskanal baserad i New York . Den gick i luften den 7 oktober 1996 och tillhör mediekoncernen Fox Corporation av den australiensisk-amerikanska entreprenören Rupert Murdoch . Med upp till 3,57 miljoner tittare i bästa sändningstid är Fox News den mest sedda nyhetskanalen i USA. [1] Sändaren av forskare och journalister som det konservativa och det republikanska partiet associerade relaterat spektrum med. Förutom nyheter sändes falska nyheter och alternativa fakta upprepade gånger på Foxs program. [2] [3] [4] [5] [6] [7]

berättelse

Rupert Murdochs News Corporation övertog holdingbolaget i filmstudion 20th Century Fox 1985 och meddelade samma år planer på att grunda ett fjärde tv -nätverk vid sidan av de etablerade nätverken ABC , CBS och NBC . Efter att Rupert Murdoch blev amerikansk medborgare 1985 (enligt reglerna för den amerikanska mediatillsynsmyndigheten FCC var detta ett krav för att äga tv -kanaler i USA), förvärvade han sex tv -stationer i större amerikanska städer från Metromedia . Detta förvärv låg till grund för Fox Broadcasting Company . Eftersom detta under tiden kunde få en betydande marknadsandel på den amerikanska tv-marknaden, meddelade Murdoch i januari 1996 att han skulle hitta en 24-timmars nyhetskanal baserad på modellen av CNN . Som chef för stationen kunde han vinna den tidigare rådgivaren för det republikanska partiet och NBC -anställda Roger Ailes . [Åttonde]

Efter en testfas gick Fox News Channel den 7 oktober 1996. [9] I början hade stationen en räckvidd på 10 miljoner hushåll och var från början inte tillgänglig i många stora städer, särskilt Los Angeles och New York City . Än idag riktar sig stationen mer till en publik på landsbygden. Programmet bestod av nyhetsprogram under dagen och opinionsprogram som The Five , The O'Reilly Factor (initialt The O'Reilly Report ) och Hannity på kvällen. I likhet med CNN avbröts det aktuella programmet i händelse av aktuella händelser med Fox News Alert , men Fox förlitade sig mer på infotainment än tävlingen från början; På grund av den stora kommersiella framgången för stationen smittade detta alltmer av sina konkurrenter och förändrade, enligt observatörer, karaktären på amerikansk nyhetstv på lång sikt. För att utöka sändningen av stationen erbjöd Murdoch initialt kabeloperatörer $ 11 per kund om de inkluderade Fox News i sina erbjudanden. [10] Det var en juridisk tvist om matningen av stationen till kabelnätet i New York City, som tillhörde mediekoncernen Time Warner . Detta hade nyligen tagit över moderbolaget till konkurrenten CNN och var därför tvungen att inkludera en andra nyhetskanal i sitt kabelerbjudande. Time Warner valde inte Fox News , utan konkurrenten MSNBC . Den juridiska tvisten slutade slutligen med en uppgörelse som gjorde att stationen kunde tas över till stadens kabelnät.

Fox News spelade senare en avgörande roll för både att publicera och organisera tepartyrörelsen . [11]

Roger Ailes har varit VD för stationen i tjugo år sedan den grundades. I juli 2016 utbröt en skandal när flera anställda anklagade honom för att ha sexuellt trakasserat henne. Ailes fick lämna sin post lite senare under press från Rupert Murdoch. På samma sätt, i april 2017, Bill O'Reilly , en av stjärnorna på stationen som Fox News tvingades dela med, efter att det blev känt att miljoner hade betalats för att lösa anklagelser om trakasserier mot programledaren utanför domstol. [12] Efter att många viktiga annonsörer hade vägrat gå vidare i Spots O'Reillys show, separerade sändaren den 19 april 2017 från honom. [13] [14]

Skicka logotyper

Politisk inriktning och kritik

Redaktion av Hannity & Colmes

Politiskt rätt orientering och dess effekt på neutralitet

FNC har annonserat sedan det grundades 1996 med parollen Fair and Balanced , som 2017 var till förmån för Most Watched. Mest betrodda ("Mest visade. Mest betrodda .") Övergavs. [15] En av slagorden är We report. Du bestämmer (tyska: "Vi rapporterar. Du bestämmer.") Och påstår därmed att du använder neutral rapportering. Många forskare och kritiker från konkurrerande medier och det demokratiska partiet , å andra sidan, ser en orientering av stationen som tydligt är riktad mot den politiska högern och det republikanska partiet , särskilt under Irak -kriget , [16] [17] men också under valkampanjen för USA: s presidentval 2008 och förstärktes igen sedan Barack Obamas invigning . I grunden kan man säga att programföretaget, särskilt bortom de faktiska nyhetssändningarna, oftast presenterade Obama och Bill Clinton mycket kritiskt, medan George W. Bush generellt sett var positiv. Detta motsägs av sändaren att det inte är Fox News som tar högerns sida, utan att praktiskt taget hela resten av medielandskapet i USA är vänsterorienterat och domineras av liberaler; bara FNC betraktar "den konservativa synen med samma respekt som den liberala synen." [18] [19]

Uppfattningen av Fox -tittare följer denna synvinkel och motsäger de flesta forskares bedömning: En undersökning från Rasmussen -rapporten från 2007 undersökte allmänhetens uppfattning om den politiska inriktningen hos de stora amerikanska medierna, inklusive Fox News . Enligt denna undersökning sa 31% av de tillfrågade publiken att Fox News hade en konservativ partiskhet, 15% sa att programföretaget hade en vänsterpartiskhet och 36% sa att Fox News täckning varken var konservativ eller vänsterpartisk. Med dessa 36%uppnådde Fox News det högsta antalet respondenter bland alla nyhetskanaler och de stora amerikanska tv -kanalerna ( ABC , CBS , NBC ) som tillskrev en opartisk rapportering till en station. Som jämförelse sa 32% av de tillfrågade att CNN rapporterade objektiva nyheter och endast 25% sa att ABC, CBS och NBC rapporterade opartiska nyheter. [20] Enligt en liknande medieuppfattningsundersökning som genomfördes 2009 av Pew Research Center beskrev 49% av de tillfrågade Fox News som "mestadels konservativa", 12% som "mestadels vänster" och ytterligare 24% sa att sändaren visar varken konservativ eller vänsterpartiskhet. Som jämförelse betygsatt Fox News huvudrivaler MSNBC och CNN som "övervägande vänster" av 36% respektive 37% av de tillfrågade, "övervägande konservativa" med 11% och "i stort sett konservativa" med 27% respektive 33% som varken övervägande konservativ eller vänsterklassad. [21]

Fox News Channel betraktas som ett utmärkt exempel på framväxten av avgjort partisanska nyhetskanaler på amerikansk tv under 1990 -talet. Denna utveckling uppfattas mestadels som skadlig för det offentliga samtalet , eftersom varken MSNBC eller Fox News -tittare är tillräckligt konfronterade med avvikande åsikter, men uppmuntras att betrakta sin subjektiva världsbild som objektivt korrekt. [22]

I filmen Outfoxed av filmproducenten Robert Greenwald ställs sändaren inför ensidig rapportering och manipulation. Tidigare Fox News -anställda rapporterade instruktioner om att framställa republikaner positivt och demokrater negativt. Fox News förnekade anklagelsen. Några av de tillfrågade skulle aldrig ha arbetat för stationen, andra skulle ha fått sparken på grund av inkompetens. Sändaren erbjöd sig att publicera alla interna instruktioner om filmskaparna skulle göra det i gengäld. [23]

Glenn Beck rapporterade 2009 att Roger Ailes hade riktat in "Glenn Beck Show" från CNN -dotterbolaget HLN till Fox News eftersom stationen avsåg att attackera den nya regeringen som leddes av den demokratiske presidenten Obama. [24]

Konfrontation med Vita huset (Obama -administrationen)

2009 fanns det en logisk tvist mellan stationen och Vita huset. Anita Dunn, dåvarande kommunikationsdirektören i Vita huset, anklagade Fox News bland annat för ett "krig mot Barack Obama och Vita huset". Sändaren avvisade anklagelserna och kallade nyhetsprogrammen, som framför allt visades mellan 9:00 och 16:00 EST och mellan 18.00 och 20.00 EST, som objektiva; de andra programmen är å andra sidan klart igenkännbara som ”opinionsprogram”, och deras partisansskap mot presidenten är därför legitim. [25] I januari 2010, 2008 republikanska vice presidentkandidat och tidigare Alaska guvernör Sarah Palin fick ett långsiktigt kommentator kontrakt. Sändaren finansierade utbyggnaden av sitt privata vardagsrum i Wasilla till en tv -studio för att underlätta hennes nya mediaroll. [26] Från 2008 till 2015 var Mike Huckabee , före detta guvernör i Arkansas och kandidat för republikanernas presidentnominering 2008 och 2016, en helgprogram på Fox News. Även den nuvarande republikanska guvernören i Ohio och kandidat för den republikanska presidentkandidaten 2000 och 2016, hade John Kasich varit värd för programmet Heartland på Fox News 2001. Alla tre politikerna tog naturligtvis högerkonservativa positioner i sina bidrag.

Särskilt sedan förlovningen av Glenn Beck och Sarah Palin , figurerna för höger- tepartyrörelsen , tjänade Fox News denna rörelse som ett slags husföretag med rapporter om deras händelser, bekymmer och representanter. [27] Den vänsterliberala "vakthund" -organisationen Media Matters for America , som enligt egen uppfattning har "observation, analys och korrigering av konservativ desinformation i amerikanska medier", [28] anklagade programföretaget för att ha en medvetet vilseledande rapportering, [29] till exempel genom att avsiktligt ta uttalanden från president Obama och andra demokrater ur sitt sammanhang och använda bilder från andra händelser för ett bidrag om ett tesällskapsmöte för att få detta möte att se större ut. [30] Fox News förklarade det senare av misstag.

På kvällen för presidentvalet 2012 var Fox News dock den första utsändaren som tidigt och korrekt förutspådde att den avgörande delstaten Ohio skulle gå till Obama, vars omval var nästan säkert. Flera moderatorer, men särskilt Karl Rove , som var inbjuden som gästkommentator, vägrade initialt att acceptera denna förutsägelse. Fox News hade flera gånger förutspått Obamas betydande nederlag före valet.

Den 3 februari 2015 visade programföretaget bränningen av den jordanska stridspiloten Muʿādh al-Kasāsba , som togs till fånga av IS , ocensurerad i hela 22 minuter. Fox fick hård internationell kritik, men videon är för närvarande fortfarande tillgänglig i alla länder.

Kritik av moskébygget nära Ground Zero

Sommaren 2010 diskuterade den amerikanska allmänheten byggandet av ett muslimskt samhällscentrum nära Ground Zero i New York. Fox News täckning präglades av särskilt ogillande. En av de viktigaste investerarna i samhällscentralprojektet är Al-Waleed bin Talal . Fox News rapporterade bland annat att det finansierar islamisk terrorism och radikala koranskolor. Det nämndes inte att Al-Waleed förvärvade nio procent av rösterna i Murdochs News Corp. genom sin Rotana-mediegrupp . och är därför den största aktieägaren tillsammans med sina släktingar. [31]

Påståenden om sexuella trakasserier

Sommaren 2016 blev det också en skandal när Gretchen Carlson , som länge varit en av stationens mest framstående programledare, väckte allvarliga anklagelser mot Roger Ailes efter hennes uppsägning, som hon stämde för sexuella trakasserier. Efter att andra anställda anslutit sig till anklagelserna fick Ailes säga upp sig i juli 2016. Våren 2017 avslöjade forskning från New York Times att stationen också hade betalat cirka 13 miljoner dollar för att lösa sig utanför domstol med flera kvinnor som också anklagat stjärnpresentatören Bill O'Reilly för sexuella övergrepp. Strax därefter splittrades stationen från O'Reilly.

Jämförelse av Danmark med Venezuela

I augusti 2018 kommenterade TV -presentatören Trish Regan en påstått begränsad arbetsinställning i Danmark på grund av statliga incitament, som kritiserades som " alternativa fakta " eller falska nyheter . Miskrediteringen av Danmark som socialist var enligt NZZ en knäböjsreaktion från Trump-anhängare till Bernie Sanders beröm för landet. [32] Regans jämförelse av Danmark med Venezuela förkastades av massmedia, journalister och forskare som Paul Krugman , [33] publicerade den danska ambassaden i USA ett faktablad. [34] Regan korrigerade sedan intrycket med tanke på att Danmark var en krisstat som Venezuela, men fortsatte att hävda att hennes uttalanden var korrekta och att hon fick sina uppgifter från New York Times , Atlantic och andra stora mediebyråer. [35] New York Times bekräftade dock uppgifterna från ekonomerna. [36] [37]

Positioner under Covid-19-krisen

År 2020 blev stationen skjuten för att ha spridit en stor mängd falsk information om COVID-19-pandemin . Bland annat bagatelliserade moderatorer och gäster farorna och anklagade demokraterna och andra medier för att överdriva farorna för att skada Donald Trump . Enligt en undersökning som gjordes i mitten av mars 2020 trodde 79% av Fox News-konsumenterna att medierna överdriver farorna i samband med spridningen av coronaviruset. [38] En annan undersökning i slutet av maj 2020 visade att 50% av de som forskat främst genom Fox News trodde att konspirationsteorin om att Bill Gates skapade viruset för att vaccinera människor, och därmed ett mikrochip, var ett riktigt implantat för övervakning. [39] I slutet av juni 2020 kom flera studier fram till att konsumenter av Fox News blev felinformerade och vilseledda av programföretaget på olika sätt om pandemin. [40]

Mediapåverkan

I november 2011 kom en studie från Fairleigh Dickinson University till slutsatsen att tittarna på Fox News inte bara är betydligt mindre informerade än på andra stationer, de vet också i genomsnitt ännu mindre om dagens politiska händelser än de Amerikaner som inte har några nyheter att se. [41]

En studie från 2007 vid University of California, Berkeley, undersökte det politiska inflytandet av införandet av Fox News på de lokala tv -marknaderna i USA mellan 1996 och 2000. Studien visade att införandet av Fox News ökade den andel som republikanerna ökade i presidentvalet 2000 . Enligt studien övertygade Fox News "3 till 28 procent av sina tittare att rösta på republikaner, beroende på vilken publik som mäts". [42]

Utveckling av publikantal

Worldwide tillgänglighet för Fox News (2010): [43]
  • Listade länder [43]
  • Mottagning via satellit -tv
  • Fox News har varit den mest sedda kabelnyhetskanalen i USA sedan januari 2002. [44] Enligt Charles L. Ponce de Leon var orsaken till denna utveckling den våg av patriotism som drabbade stora delar av befolkningen efter terrorattackerna den 11 september 2001 . [45] Under de tidiga faserna av det andra Irak-kriget 2003 kunde Fox News registrera stora ökningar i publikbetyg med sin avgjort patriotiska och krigsförespråkande täckning och ytterligare utöka ledningen över sina huvudkonkurrenter CNN och MSNBC . På höjden av konflikten ökade till exempel tittarsiffran på Fox News med upp till 300 procent till i genomsnitt 3,3 miljoner tittare om dagen. [46] Dessa siffror sjönk dock igen under perioden som följde.

    Bland alla kabelkanaler rankades Fox News 8: e 2006 och 6: e mest visade 2007. [47] Från och med 2010 var kanalens årliga vinstuppskattningar 700 miljoner dollar, många gånger högre än de andra nyhetskanalerna och nyhetsavdelningen för de tre stora tv -nätverken ABC , CBS och NBC . [45]

    Natten till den 22 oktober 2012 nådde Fox News sitt historiska publikrekord med överföringen av den tredje tv -duellen före det amerikanska presidentvalet 2012, som sågs av 11,5 miljoner tittare. [48] [49]

    År 2015 var det genomsnittliga antalet tittare 1,35 miljoner; showen O'Reilly Factor nådde som den mest framgångsrika showen i genomsnitt 3,4 miljoner [50] Fem år senare var flaggskeppet för Fox News showen Tucker Carlson Tonight , som sågs av 4,33 miljoner människor under andra kvartalet 2020 och så att den nådde den högsta hastigheten som någonsin registrerats i det amerikanska nyhetssegmentet. [51] [52]

    På videoplattformen YouTube ligger Fox News före de konkurrerande kanalerna CNN och MSNBC och nådde cirka 245 miljoner videovisningar i juni 2020. [53]

    program

    Studio D

    Programmet består av följande program:

    • Fox & Friends : Morgonshow från 06:00 till 09:00 EST, värd av Steve Doocy , Ainsley Earhardt och Brian Kilmeade , med en klart högerkonservativ tendens. [54] Det är ett politiskt underhållningsformat med varviga nyheter. Med cirka en miljon tittare är det USA: s nyhetssändares mest framgångsrika morgonshow. Formatet anses vara ett viktigt medium för republikanska politiker. Till exempel gjorde presidentkandidaten Mitt Romney 21 gästspel under året fram till presidentvalet 2012 . [55] Året därpå väckte en uppståndelse en video som attackerade hans motståndare i det demokratiska partiet, president Barack Obama . [56]
    • Din värld med Neil Cavuto : Affärsprogram från 16:00 till 17:00 EST, värd av affärsliberalen Neil Cavuto .
    • The Five (från 2011): Talkshow från 17.00 till 18.00 EST med Jesse Watters , Kimberly Guilfoyle , Greg Gutfeld , Dana Perino (hon var Vita husets pressekreterare under George W. Bush) och Juan Williams, med Williams den enda liberalen i rundan är, de andra fyra är alla i det konservativa spektrumet.
    • Tucker Carlson Tonight (från 2016): Opinionsutsändning från 20.00 till 21.00 EST, värd av den lovade Trump -supporteren Tucker Carlson . Tucker Carlson bjuder in och diskuterar ofta kritiker av Trump -administrationen på sin show, med Carlson som alltid försvarar Donald Trumps politik. Ett regelbundet återkommande ämne är rapporter om kriminella invandrare, där Carlson uttryckligen inte gör någon skillnad mellan lagliga och olagliga invandrare. [57] [58] [59] [60]
    • Hannity (från 2009): Opinion show från 21:00 till 22:00 EST, värd av högerradiovärden Sean Hannity . Showen är helt klart politiskt högern. [54] Hannity där försvarade ofta George W. Bushs politik och attackerade Barack Obamas politik. Hannity presenterade sig tidigt som en stark anhängare av Donald Trump , som han rådde och intervjuade ofta. Han anklagas för att han ofta sprider konspirationsteorier . [61] [62][63]
    • The Ingraham Angle (från 2017): Opinionsutsändning från 22:00 till 23:00 EST, värd av högerradiovärden Laura Ingraham . [54] Ingraham är en uttalad Trump -anhängare och motståndare till illegal invandring och frihandelsavtal.

    Tidigare program:

    • Hannity & Colmes (1996–2009) Opinionsutsändning från 21:00 till 22:00 EST, värd av Sean Hannity och Alan Colmes , som diskuterade dagens politiska frågor, med Colmes som representerar det demokratiska partiet och Hannity det republikanska partiet. Colmes lämnade serien i slutet av 2008. Sändningsplatsen togs över av Hannity .
    • Hannity's America (2007–2009) Söndagsopinionsprogram arrangerat av Sean Hannity, som avbröts till förmån för Hannity .
    • Kelly -filen (fram till 2017): Nyhetssändning från 21:00 till 22:00 EST, värd av Megyn Kelly , med mestadels tre heta ämnen för dagen. Kelly var en av få presentatörer på Fox News som öppet kritiserade Donald Trump.
    • The O'Reilly Factor : ( The O'Reilly Report till 1998; fram till 2017) Opinionsutsändning från 20.00 till 21.00 EST, värd av Bill O'Reilly . Detta var den mest sedda talkshowen på amerikansk kabel-tv på länge. O'Reilly behandlade kontroversiella ämnen från den offentliga diskussionen och pekade spetsigt på faktiska eller förmodade motsättningar i uttalanden från (vanligtvis demokratiska) politiker. Den politiska inriktningen såg sig själv som konservativ , programmet, som främst sågs av äldre, ville medvetet skilja sig från de andra medierna, som uppfattades av de ansvariga för programmet som "vänsterliberal" och partipolitisk. När det blev känt att O'Reilly anklagats för sexuella trakasserier i flera år, bröt stationen med honom i april 2017.
    • The Real Story with Gretchen Carlson (fram till 2016): Opinionsutsändning från 14.00 till 15.00 EST med en högerkonservativ orientering, modererad av Gretchen Carlson . Showen ställdes in sommaren 2016; Carlson stämde därefter Roger Ailes för sexuella trakasserier. Efter att Megyn Kelly och andra anställda hade anslutit sig till anklagelserna avgick Ailes den 21 juli 2016 som chef för sändaren.
    • Glenn Beck (fram till 2011): Opinion show från 17.00 till 18.00 EST, värd av Glenn Beck . Beck kritiserade i sin sändning nästan uteslutande och med stor svårighet Obama -administrationens politik och anklagade presidenten för en kommunistisk, nationalsocialistisk eller islamistisk konspiration (jag ställer bara frågor!) Mot USA. I början av april 2011 meddelade Fox News att Becks sändning fasas ut. Nya gemensamma produktioner har tillkännagivits, men har ännu inte realiserats. [64] Glenn Becks show hade tappat massiv publik under veckorna innan den avbröts. [65]
    • Fox News Specialists (fram till 2017): Talkshow från 17.00 till 18.00 EST med Eric Bolling , Katherine Timpf och Eboni Williams med en högerkonservativ inriktning.
    • På skivan med Greta Van Susteren (fram till 2016): Opinionsutsändning från 19.00 till 20.00 EST, modererad av advokat och tidigare juriprofessor Greta Van Susteren . Van Susteren lämnade Fox News strax efter att Roger Ailes lämnat.
    • Shepard Smith Reporting : Nyhetssändning från 15:00 till 16:00 EST värd Shepard Smith . Homosexuella Smith var också ur linje med sina politiska åsikter om Fox News ; Han attackerade upprepade gånger den republikanska USA: s president Donald Trump kraftigt. Smith meddelade i slutet av sin sändning den 12 oktober 2019 att han skulle lämna stationen.

    Offshoots och mottagning över hela världen

    2003 grundades Fox News Radio , vilket gör innehållet i Fox News Channel tillgängligt för radiostationer i hela USA och samarbetar med iHeartMedia . Sedan den 15 oktober 2007 har affärsföretaget Fox Business Network tävlat med sin motsvarighet CNBC USA . I augusti 2020 inrättade Fox News en streamingtjänst som gjorde att stationen kunde tas emot i andra länder än USA, med början från Mexiko, Tyskland, Storbritannien och Spanien. I slutet av 2020 bör mottagning vara möjlig i 20 länder och kosta 6,99 dollar per månad. [66]

    litteratur

    • Gabriel Sherman: The Loudest Voice in the Room: Roger Ailes, Fox News and Remaking of American Politics. WH Allen, London 1999, ISBN 978-0-7535-4151-7 .
    • Dan Cassino: Fox News and American Politics: How One Channel Shapes American Politics and Society. Routledge, New York 2016, ISBN 9781138900103 .
    • Reece Peck: Fox Populism: Branding Conservatism as Working Class. Cambridge University Press, Cambridge 2019, ISBN 978-1-108-49676-6 .
    • Brian Stelter: Hoax: Donald Trump, Fox News and the Dangerous Distortion of Truth. Atria / One Signal Publishers, 2020, ISBN 978-1-9821-4244-5 .

    webb-länkar

    Commons : Fox News Channel - Samling av bilder, videor och ljudfiler

    Individuella bevis

    1. Mark Shanahan: Vad exakt tar Donald Trump fram från sin favoritnyhetskälla, Fox News? Boston Globe, 5 juli 2020, öppnade 18 juli 2020 .
    2. ^ Adrian Daub: Fox News: Three Days of Alternate Reality med Hannity, Carlson och Ingraham . I: Tiden . 23 november 2019, ISSN 0044-2070 ( online [åtkomst 19 januari 2020]).
    3. Paul La Monica: Inside Rupert's Brain (2009), ISBN 1-59184-243-3 , S. 5.
    4. Mitchell T. Bard: Propaganda, Persuasion, or Journalism?: Fox News' Prime-Time Coverage of Health-Care Reform in 2009 and 2014. In: journals.sagepub.com. 22. Mai 2017, abgerufen am 17. September 2020 (englisch).
    5. Kara Swisher: Fox's Fake News Contagion. In: nytimes.com. 31. März 2020, abgerufen am 17. September 2020 (englisch).
    6. Ian Spiegelman: Fox News Can't Stop Running Faked Images of Seattle's Capitol Hill Autonomous Zone. In: lamag.com. 17. Juni 2020, abgerufen am 17. September 2020 (englisch).
    7. Fake News and Media Bias , S. 39. Greenhaven Publishing LLC, 2017, ISBN 1534562915 ( eingeschränkte Vorschau in der Google-Buchsuche).
    8. JSOnline.com, 31. Januar 1996: Murdoch taps Ailes for new network Former CNBC chief set to direct 24-hour news channel, take on CNN , abgerufen am 8. Februar 2010
    9. News Corporation: FOX News Channel ( Memento vom 23. November 2010 auf WebCite ), abgerufen am 8. Februar 2010
    10. Multichannel News: Bold grab for subs: Murdoch offers $11 to carry Fox News. , abgerufen am 8. Februar 2010
    11. K. Wiesner et al.: Stability of democracies: a complex systems perspective . In: European Journal of Physics . Band   40 , 2019, doi : 10.1088/1361-6404/aaeb4d .
    12. Bill O'Reilly Thrives at Fox News, Even as Harassment Settlements Add Up , The New York Times , 1. April 2017
    13. Vorwurf der sexuellen Belästigung: Fox News trennt sich von umstrittenem Starmoderator , Deutschlandfunk , 20. April 2017
    14. Bill O'Reilly Is Forced Out at Fox News , The New York Times , 19. April 2017
    15. Sara Fischer: Fox ditches 'Fair and Balanced' slogan . In: Axios.com , 15. Juni 2017 (englisch).
    16. Timothy Noah , Slate, 31. Mai 2005: Fox News admits bias! , abgerufen am 8. Februar 2010
    17. Democratic Party, 25. September 2006: Dean On President Clinton Standing Up To Right-Wing Propaganda On Fox News Sunday ( Memento vom 27. September 2006 im Internet Archive ), abgerufen am 5. Oktober 2015.
    18. Australian Associated Press, 26. October 2004: News Corp denies Fox News bias , abgerufen am 8. Februar 2010
    19. Financial Times, 6. Oktober 2006: Interview transcript: Rupert Murdoch and Roger Ailes , abgerufen am 8. Februar 2010
    20. Americans See Liberal Media Bias on TV News – Rasmussen Reports . Rasmussenreports.com. 13. Juli 2007. Abgerufen am 22. September 2014.
    21. Fox News Viewed as Most Ideological Network . People-press.org. 29. September 2009. Archiviert vom Original am 23. November 2010. Abgerufen am 22. September 2014.
    22. Silvia Knobloch-Westerwick: Selection, perception, and processing of political Messages . In: Carsten Reinemann (Hrsg.): Political Communication . De Gruyter, Berlin 2014, ISBN 978-3-11-023816-7 , S. 508.
    23. Fox News Channel, 13. Juli 2004: 'Outfoxed' Attempts to Show FOX News' Bias ( Memento vom 18. September 2009 im Internet Archive ), abgerufen am 8. Februar 2010
    24. Los Angeles Times, 6. März 2009: Fox News' Glenn Beck strikes ratings gold by challenging Barack Obama , abgerufen am 8. Februar 2010
    25. The New York Times, 11. Oktober 2009: Fox's Volley With Obama Intensifying , abgerufen am 8. Februar 2010
    26. Mark Leibovich, The New York Times, 5. Februar 2010: Palin, Visible and Vocal, Is Positioned for Variety of Roles , abgerufen am 8. Februar 2010
    27. Neue Zürcher Zeitung -online, Angriff der Milliardäre
    28. About . Meda Matters. Abgerufen am 5. September 2014.
    29. Rachel Weiner: The Ten Most Egregious Fox News Distortions. The Huffington Post, 20. Oktober 2009, archiviert vom Original am 23. November 2010 ; abgerufen am 5. September 2014 .
    30. DCP: Hannity video switch-up is only the tip of Fox News' video-doctoring iceberg . Media Matters for America. 11. November 2009. Archiviert vom Original am 23. November 2010. Abgerufen am 22. September 2014.
    31. Bundeszentrale für politische Bildung: bpb.de - Mediendatenbank - International - News Corp. Ltd. In: www.bpb.de. Abgerufen am 15. November 2016 .
    32. Der Inbegriff des sozialistischen Horrors , NZZ, 20. August 2018, Seite 2
    33. https://www.facebook.com/RickNoackTWP : 'Trish, you're wrong!' Politicians hit back at Fox anchor who lashed out at 'socialist' Denmark. Abgerufen am 16. August 2018 (englisch).
    34. Denmark in the USA: Facts about Denmark . In: Denmark in the USA . ( um.dk [abgerufen am 16. August 2018]).
    35. Rebecca Shapiro: Danish Government Skewers Fox Business For Bonkers Socialism Segment . In: Huffington Post . 15. August 2018 ( Online [abgerufen am 16. August 2018]).
    36. Fox Business Took a Shot at Denmark. Denmark Fired Back. ( Online [abgerufen am 16. August 2018]).
    37. US-Fernsehsender Fox: „Etwas ist faul im Staate Dänemark“ . In: DIE WELT . 15. August 2018 ( Online [abgerufen am 16. August 2018]).
    38. Rupert Murdoch, Fox News' Covid-19 misinformation is a danger to public health . In: The Guardian , 9. April 2020. Abgerufen am 23. Mai 2020.
    39. Coronavirus: Half of Fox News viewers think Bill Gates is using pandemic to microchip them, survey suggests . In: The Independent , 22. Mai 2020. Abgerufen am 23. Mai 2020.
    40. Margaret Sullivan: The data is in: Fox News may have kept millions from taking the coronavirus threat seriously . In: The Washington Post , 28. Juni 2020. Abgerufen am 28. Juni 2020.
    41. New York Daily News Meena Hartenstein: Fox News viewers less informed than those who don't watch news at all ( Memento vom 31. Dezember 2011 im Internet Archive )
    42. Stefano DellaVigna and Ethan Kaplan (2007), The Fox News Effect: Media Bias and Voting . Quarterly Journal of Economics , August 2007, Vol. 122, No. 3, Pages 1187–1234
    43. a b "Where in the World is FOX" FoxNews.com, 1. März 2011
    44. Bill Carter: Fox News Marks a Decade at No. 1 in Cable News. In: New York Times . 31. Januar 2012, abgerufen am 8. September 2014 .
    45. a b Charles L. Ponce de Leon: That's the Way It Is: A History of Television News in America . University of Chicago Press, Chicago 2015, ISBN 978-0-226-47245-4 , S. 271
    46. War coverage lifts News Corp. BBC , 26. August 2003, archiviert vom Original am 23. November 2010 ; abgerufen am 8. September 2014 .
    47. Fox News Channel Leads in 2007 Cable News Ratings . Broadcastingcable.com. Archiviert vom Original am 23. November 2010. Abgerufen am 8. September 2014.
    48. Final Debate Breaks Fox News Ratings Record With 11.5 Million, Topping Cable Competition
    49. Dominic Patten: UPDATE: 59.2M Watch Final Presidential Debate; NBC Wins Coverage Battle . Abgerufen am 22. September 2014.
    50. Has Fox News Hit Its Ceiling?
    51. Tom Jones: And the most-watched cable news show ever is … Poynter, 1. Juli 2020, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    52. Joe Concha: Trump dings CNN, 'Morning Joe' ratings as Tucker Carlson sets record. The Hill, 1. Juli 2020, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    53. Mark Bergen, Maya Tribbitt: Fox News Got a Big Boost on YouTube From an Algorithm Change. Bloomberg, 18. Juli 2020, abgerufen am 10. Juli 2020 (englisch).
    54. a b c Cassino, 2016, siehe Literatur-Liste
    55. Jeremy W. Peters: Enemies and Allies for 'Friends'. In: nytimes.com. 20. Juni 2012, abgerufen am 18. Juli 2020 (englisch).
    56. 'Fox And Friends' Anti-Obama Video Could Double As GOP Ad , Huffpost vom 30. Mai 2012
    57. Carlos Maza: Why white supremacists love Tucker Carlson. In: Vox . 21. Juli 2017, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    58. Erik Wemple: In his quest to demonize immigrants, Fox News's Tucker Carlson misses a good story. In: The Washington Post . 20. Juli 2017, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    59. Erik Wemple: Fox News's Tucker Carlson demagogued a rape case involving immigrants. Then they were cleared. In: The Washington Post . 8. Mai 2017, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    60. Jane Coaston: Watch: Tucker Carlson rails against America's demographic changes. In: Vox . 21. März 2018, abgerufen am 11. Juli 2020 (englisch).
    61. Written by: Sean Hannity's History Of Race-Baiting And Promoting Trump's Attacks On Minorities. In: mediamatters.org. 20. September 2016, abgerufen am 18. Juli 2020 (englisch).
    62. Andrew C. McCarthy: Last's Week's Raids May Be the Least of Cohen's Problems – National Review. In: nationalreview.com. 17. April 2018, abgerufen am 18. Juli 2020 (englisch).
    63. Andrew C. McCarthy: The Outrageous Outing of Sean Hannity, Cont'd – National Review. In: nationalreview.com. 19. April 2018, abgerufen am 18. Juli 2020 (englisch).
    64. http://www.foxnews.com/entertainment/2011/04/06/fox-news-announces-new-projects-glenn-beck/ Fox News Announces New TV, Digital Projects With Glenn Beck
    65. http://www.csmonitor.com/USA/Politics/2011/0406/Why-is-Glenn-Beck-leaving-his-Fox-News-show/ Why is Glenn Beck leaving his Fox news show?
    66. FOX NEWS MEDIA LAUNCHES FOX NEWS INTERNATIONAL DIGITAL STREAMING SERVICE WITH LIVE CONTENT FROM LINEAR NETWORKS TO USERS ABROAD. Fox News, 11. August 2020, abgerufen am 8. September 2020 .